De Kroatische autofabrikant Rimac Automobili kijkt uit naar de serieproductie van de volledig elektrische C_Two hypercar. Deze is gepland voor 2021. Op dit moment zijn de mensen van Rimac in de fabriek in Veliko Trgovišće bezig met de bouw van zes ‘pre-productie’ exemplaren. Rimac bouwde daar al eerder twaalf prototypes. Deze gebruikte men voor het uitgebreide testprogramma en de validatie- en crashtests. De zes pre-productie auto’s die nu in productie gaan, komen in principe nagenoeg overeen met de definitieve C_Two. Afhankelijk van hoe alles verloopt bij de productie, zal men op detailniveau nog kleine veranderingen doorvoeren.
En dan: testen, testen en nog eens testen…
Dat geldt ook als de resultaten van de homologatietesten, duurzaamheidstesten, trim-experimenten, NVH-optimalisaties en globale productevaluatie uitwijzen dat er aanpassingen nodig zijn. De montage van iedere C_Two pre-productie auto duurt ongeveer acht weken. Als de nieuwe productielijn op volle capaciteit draait, kunnen er vier auto’s per maand worden gebouwd. De eigenlijke montage van de auto’s duurt vijf weken. Het proces begint drie weken eerder. Dit omdat Rimac een groot aantal onderdelen en systemen, waaronder het 120 kWh accupakket, in eigen beheer vervaardigt.
‘Bijzonder gevoel’
Mate Rimac, oprichter en CEO Rimac Automobili: “Met de C_Two creëren we een geheel nieuw type hypercar. Na duizenden virtuele simulatie-uren, jaren van ontwerp en engineering, en vele prototypes, is het een heel bijzonder gevoel om nu pre-productieauto’s op onze productielijn te zien verschijnen. Dit is het duidelijkste teken dat de C_Two er bijna is. We kunnen niet wachten om de auto’s in 2021 aan onze klanten te leveren en ze over de hele wereld te laten zien”.
Productie
De nieuwe productielijn is verdeeld in vijf hoofdzones, te beginnen met het monteren van alle beugels en bevestigingspunten op de monocoque. Vervolgens gaan twee mensen verder met de bouw van de auto voordat hij naar de volgende productiezone kan gaan. Zodra de assemblage van het voertuig voltooid is, worden de assen gemeten en worden alle camera’s en sensoren gekalibreerd. Daarna wordt alles uitgebreid gecontroleerd en getest om er zeker van te zijn dat er een perfect exemplaar wordt afgeleverd. Zodra deze statische testen zijn afgerond, gaat men de remmen en aandrijflijn testen op een ‘dyno’, waar men snelheden tot 412 km/u kan nabootsen. Vervolgens gaan de pre-productie auto’s op pad voor tests op de weg. Daar gaan de ingenieurs op zoek gaan naar wind- en aandrijvingsgeluiden en andere ongewenste geluiden en trillingen.
Banden zijn de grootste beperking
De topsnelheid van de ongeveer twee miljoen kostende Rimac C_Two is elektronisch begrensd op 412 km/u. Hij accelereert in 1,85 seconden van 0 naar 100 km/u. Dit zijn zeldzaam goede prestaties, waarmee Rimac zich in het selecte clubje van Bugatti en Koenigsegg schaart. Met de 1.914 pk, waar de C_Two over beschikt, kan hij theoretisch nog veel sneller gaan. Rimac heeft de topsnelheid en voortstuwing alleen moeten beperken omdat er geen bandenfabrikant te vinden is die wegbanden voor een hogere snelheid kon leveren.