Toen Nissan een paar maanden geleden de Qashqai e-Power aankondigde, konden we ons daar nog niet echt een voorstelling bij maken. Maar Nissan bekijkt het anders en ziet de e-Power als de ideale overbrugging tussen een auto met verbrandingsmotor en elektromotor. Nissan beschouwt het zelfs als een hybride aandrijving. Daar zijn de meningen dus over verdeeld. Wij beschouwen het e-Power principe namelijk eerder als een elektrische auto met range-extender, net zoals BMW bij de i3 als optie aanbood. De verkoop van de Nissan Qashqai e-Power begint overigens in 2022. Voor de prijzen voor de 4,42 m lange SUV moeten we nog even geduld hebben.
E-Power
Zoals David Moss, Region Senior Vice President Research and Development voor Afrika, het Midden-Oosten, India, Europa en Oceanië (AMIEO) zegt: “e-Power biedt de beste overbruggingstechnologie, van de verbrandingsmotor tot pure elektrische aandrijving, zodat consumenten kunnen genieten van een opwindende EV-rijervaring en een indrukwekkende efficiëntie tegen een betaalbare prijs”. Moss vervolgt: “We zijn erg blij dat klanten de dynamiek van elektrisch rijden in de nieuwe Qashqai ervaren – het geeft perfect weer wat we bedoelen met Nissan Intelligent Mobility.
Elektromotor en verbrandingsmotor
Nissan geeft nu de ook eerste technische gegevens over de Qashqai e-Power vrij. In tegenstelling tot de Note e-Power, die Nissan alleen in Japan aanbiedt en ook met een tweede elektromotor op de achteras levert, is de Qashqai e-Power is een pure voorwielaangedreven auto. De 140 kW elektromotor biedt ook voldoende vertragingsvermogen om “one-pedal driving” mogelijk te maken, en bij het afremmen wordt de remenergie geregenereerd. Het systeem combineert de 140 kW elektromotor met een 115 kW 1,5-liter benzinemotor, die de generator de de accu oplaadt. De benzinemotor dient puur als generator en wordt, in tegenstelling tot hybride-aandrijvingen, niet ingeschakeld om de elektrische aandrijving te ondersteunen.
Krachtig en stil
De krachtige elektromotor doet de Nissan Qashqai e-Power volgens Nissan sneller accelereren dan vergelijkbare hybride SUV’s. Nissan claimt bovendien dat de aandrijving stil is en een hoge mate van soepelheid biedt. Dat stille is omdat de verbrandingsmotor op een laag toerental kan draaien. Dat gaat in de praktijk natuurlijk wel op als de vermogensbehoefte laag is. Maar de verbrandingsmotor zal ook bij hogere snelheden op de snelweg aan de vermogensbehoefte van de elektromotor moeten voldoen. En dan ontkom je bijna niet aan hogere toerentallen, en dus ook meer geluid.
Rijmodi
De bestuurder kan volgens Nissan kiezen tussen drie rijmodi: Standaard, Sport en Eco. In de standaardmodus biedt het systeem uitstekende acceleratie- en vertragingsprestaties door middel van het regenereren van energie, waarbij de vertraging vergelijkbaar is met het afremmen op de motor bij een conventioneel benzinevoertuig. In de Sportmodus heeft de Qashqai e-Power een verbeterde acceleratie en dynamiek. Tot slot de Eco-modus, hierbij wordt een maximale hoeveelheid brandstof bespaard doordat het accumanagement de stroomtoevoer optimaliseert en de bestuurder optimaal gebruik kan maken van de uitrijfasen bij constante snelheden. In alle drie de modi kan ook de B-modus worden geactiveerd, wat de energieterugwinning (herstel) bevordert.
Ook als mild-hybrid
Naast de bovengenoemde e-Pover versie, komt de Nissan Qashqai ook met een ‘normale’ mild-hybrid aandrijving. Omdat deze de verbrandingsmotor vooral ondersteunt, is in dit geval geen van een elektrische aandrijving.