De nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross komt er ook met een plug-in hybride aandrijflijn. De Eclipse Cross Plug-in Hybrid zal in Nederland verkrijgbaar zijn vanaf 37.990,- euro, in de uitrustingslijnen “Intense”, “Intense+” en “Instyle”. Daarnaast komt er, zoals de laatste tijd steeds vaker gebruikelijk is, een in gelimiteerde oplage verkrijgbare “First Edition”.
Hybride aandrijflijn
Never change a winning team, moeten ze bij Mitsubishi hebben gedacht. Daarom gebruikt Mitsubishi voor de aandrijflijn van de Eclipse Cross PHEV dezelfde aandrijftechniek als de bekende Outlander PHEV. Ook krijgt de Eclipse Cross het in eigen huis ontwikkelde Twin Motor 4WD-systeem.
Bijzonder voor een PHEV is het feit dat hij is gebouwd op een EV-architectuur en permanent elektrisch wordt aangedreven. Zowel de voor- en achteras worden permanent aangedreven door een elektromotor. Deze hebben een vermogen van respectievelijk 60 kW en 70 kW. Voor de energievoorziening zorgt een 13,8 kWh accupakket. Dat kun je aan een 16 Ampere AC-laadpunt in vier tot vijf uur opgeladen. Wie meer haast heeft, kan ook terecht bij de DC-snellader. Daar kun je de accu in 25 minuten tot 80% opladen.
Elektrische modus
Uiteraard kent de Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid ook een volledig elektrische modus. Indien je met een volle accu op pad gaat, bedraagt de actieradius zo’n 45 kilometer volgens de WLTP-norm. In die modus kun je een topsnelheid van 135 km/u bereiken. Als de accu leeg raakt of als er extra vermogen nodig is, dan start de benzinemotor automatisch. Deze drijft alleen de generator, waarmee de accu wordt opgeladen. De voor- en achteras worden dus alleen aangedreven door de elektromotoren. Op deze manier heeft de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV een gemiddeld brandstofverbruik van 2,0 l/100 km (volgens WLTP) en heeft hij een CO2-emissie van 46 g/km. Samen met de Outlander PHEV is de Eclipse Cross PHEV een van de weinige modellen op de markt die geschikt is voor bi-directioneel laden. Hij kan dus ook stroom terug leveren.
Vierwielaandrijving
Dankzij de elektromotoren voor en achter beschikt de Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid over permanente vierwielaandrijving. Mitsubishi noem dit ‘Super-All Wheel Control’ waarbij de ‘Active Yaw Control’ continu, op basis van grip en rijsituatie, de juiste hoeveelheid aandrijfkracht naar de wielen stuurt. De exacte aansturing van de Super-All Wheel Control’ is daarbij afhankelijk van de gekozen rijmodus (Tarmac, Gravel, Snow, Normal en Eco). Verder heeft de Eclipse Cross PHEV een trekgewicht van 1.500 kg zodat je er ook een behoorlijke aanhanger of caravan mee kunt trekken.
Uitvoeringen
De goedkoopste Mitsubishi Eclipse Cross PHEV is verkrijgbaar vanaf € 37.990,-. Dit betreft de nog alleszins compleet uitgeruste Intense. Deze heeft bijvoorbeeld 18-inch lichtmetalen wielen, verwarmbare voorstoelen, achteruitrijcamera, dual zone climate control en een multimediasysteem).
Wie iets meer eisen stelt, zou kunnen kiezen voor de Intense+ (vanaf € 40.990,-). In deze uitvoering wordt het multimediasysteem ook uitgerust met TomTom-navigatie en is de auto ook uitgerust met een head-up display, kunstlederen bekleding en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. In deze uitvoering kun je ook diverse voertuigfuncties, zoals het koelen en verwarmen van de auto, op afstand bedienen met de Mitsubishi Remote Control-app.
Voor de snelle beslissers is er de in gelimiteerde oplage beschikbare First Edition (vanaf € 41.990,-). Behalve een nog uitbereider arsenaal aan veiligheids-assistentiesystemen heeft deze variant ook een verwarmbaar stuurwiel en een 1500W/230V-stopcontact.
De duurste versie is de Instyle (vanaf € 44.490,-). Deze heeft een nog omvangrijkere uitrusting. Bovenop de uitrusting van de First Edition kun je in deze versie ook genieten van een verwarmbare achterbank, elektrisch verstelbare passagiersstoel, zwartlederen bekleding, Mitsubishi Premium Audio Sound System (510W) met acht speakers en een panoramisch schuifdak.