Het komt er dan nu eindelijk toch van. De ondernemers kan vanaf maart ook genieten van een aanschafsubsidie op een elektrische bestelauto. Op deze manier kan een ondernemer tot wel € 5.000,- terugvragen. Met deze maatregel hoopt de overheid dat ook zakelijk Nederland de stap naar elektrisch rijden zal maken. We moeten daarnaast niet vergeten dat ook de kleine ondernemer veel baat kan hebben bij deze aanschafsubsidie.
Subsidiepot
De subsidiepot voor de bestelauto staat volledig los van de subsidiepot voor particuliere EV’s. Deze laatste is inmiddels al helemaal uitgeput voor dit jaar. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft speciaal voor ondernemers een nieuwe subsidiepot aangemaakt om juist ondernemers te stimuleren. In totaal zal er € 185 miljoen worden gestoken in de nieuwe regeling. Voor dit jaar trekt de overheid er € 22 miljoen voor uit.
Dat laatste getal is natuurlijk even het belangrijkste getal voor dit jaar. Wanneer wij uit gaan van het maximale subsidiebedrag per EV kunnen er dit jaar dus nog 4.400 bestelauto’s gebruik maken van de nieuwe regeling. De ondernemer kan hierbij zelf beslissen of de emissievrije bestelauto aangekocht wordt of in de lease gezet wordt. In het eerste geval krijgt de ondernemer het bedrag op zijn rekening gestort. Wanneer men besluit om te leasen zullen de maandlasten over de contractuele periode worden verdeeld.
Een mooi extraatje voor de ondernemer is dat er geen maximum catalogusprijs in de voorwaarden is opgenomen. Deze voorwaarden zagen wij juist wel weer terugkomen bij particulieren. Door het wegschrappen van de catalogusprijs komt iedere bestelauto in aanmerking voor deze regeling.
Zero-emissie
Het is geen verrassing dat de overheid nu met deze regeling komt. Vanaf 2025 zullen er in een twintigtal binnensteden zero-emissiezones worden ingericht. Dit aantal kan mogelijk dit jaar nog verder opgeschroefd worden volgens de Rijksoverheid. Op dat moment kunnen ondernemers dan nog enkel met EV’s in de binnenstad rijden. Voor de bevoorraading van de binnensteden is de overstap naar een elektrische bestelauto dan noodzakelijk.
De overstap naar deze zogenoemde zero-emissiezones behoren tot het klimaatakkoord. Enkel met een gunstige subsidieregeling kunnen ondernemers de overstap naar een EV makkelijker maken.