Shell maakte eind deze week haar nieuwe strategie bekend. Hiermee wil Shell de transformatie tot een leverancier van emissievrije energieproducten en -diensten versnellen. Want Shell wil tegen 2050 klimaatneutraal zijn. Dat betekent dat de onderneming steeds meer in moet zetten op de opkomend e-mobiliteit. Daarom wil Shell het aantal eigen oplaadpunten verhogen van de huidige 60.000 tot 500.000 in 2025.
Aantal laadpunten uitbreiden
Onlangs werd al een eerste stap gezet in de vorm van de overname van Ubitricity. Met deze overname stuurt Shell aan op expansie in de snelgroeiende markt voor openbaar opladen van elektrische auto’s. De multinational breidt zijn kerncompetenties uit om op die manier zijn totale aanbod aan oplaadoplossingen uit te breiden. Dit omvat momenteel al meer dan 1.000 snelladers bij ongeveer 430 Shell-tankstations. Daarnaast streeft men ook naar meer dan 185.000 oplaadpunten wereldwijd op diverse locaties. Hierbij moeten we denken aan tankstations, snelwegen en elektrische ‘hubs’.
Hoewel in het persbericht verwijst naar de uitbreiding tot het indrukwekkende aantal van een half miljoen oplaadpunten, geeft het bedrijf daar geen verdere details over vrij. Zo komt de verdeling over de markten en het soort oplaadpunten bijvoorbeeld niet aan de orde.
Hoeveelheid duurzame elektriciteit in 2030 verdubbelen
Een van de genoemde doelstellingen in het persbericht betreft het verdubbelen van de hoeveelheid elektrische energie die Shell verkoopt. Shell wil in 2030 ongeveer 560 terawattuur duurzame energie per jaar verkopen. Dat is het dubbele van de hoeveelheid elektriciteit die Shell nu verkoopt. “We verwachten wereldwijd meer dan 15 miljoen residentiële en zakelijke klanten te bedienen. We streven ernaar een toonaangevende leverancier van schone elektriciteit ‘as-a-service’ te worden”, verklaart het bedrijf.
Nul-emissie
Shell heeft zich ten doel gesteld om in 2050 of eerder een klimaatneutrale energieleverancier te worden, in overeenstemming met haar klanten en de samenleving. Het concern doet dat in stappen. 6 moet de uitstoot in stapjes omlaag: In 2023 moet de uitstoot ten opzichte van 2016 met 6 tot 8 procent minder zijn. In 2030 streeft men naar 20 procent reductie, in 2035 moet dat 45 procent zijn en de nul-emissie wil men dus in 2050 halen.
Shell wil met ‘schonere’ producten zijn klanten ook helpen om hun CO2 footprint te verkleinen. Shell zegt dat het ongeveer 100 miljoen dollar per jaar wil investeren in kwalitatief hoogwaardige, onafhankelijk gecontroleerde on-site projecten. Hiermee wil Shell een zinvol en winstgevend businessmodel opbouwen waarmee men klanten helpt om hun nul-emissie doelstellingen te halen.
Ben van Beurden, CEO van Shell: “Wij moeten onze klanten de producten en diensten leveren die zij willen en nodig hebben – producten die het milieu zo min mogelijk belasten. Tegelijkertijd zullen we onze gevestigde sterke punten benutten om onze concurrerende portefeuille te laten groeien, terwijl we de overgang maken naar een bedrijf met een nul-emissie, in harmonie met de samenleving.”
Ook waterstof
Naast de genoemde realisatie van 500.000 oplaadpunten gaat Shell ook investeren in waterstof. In dit verband hiermee verklaart men: “Shell bouwt voort op haar leidende positie op het gebied van waterstof door geïntegreerde waterstofhubs te ontwikkelen voor de industrie en het zware transport. Men streeft daarbij naar een tweecijferig aandeel in de wereldwijde verkoop van schone waterstof.”