Bij Foxconn denk je niet direct aan elektrische auto’s. Bij Fisker is dit het enige waar je aan denkt. Beide bedrijven hebben elkaar desondanks wel gevonden en zijn een samenwerking aangegaan. In de aankomende jaren zullen beide partijen intensief samenwerken om in 2023 een nieuwe EV op de markt te kunnen zetten. Veel details over dit nieuwe model zijn er nog niet. Sterker nog, enkel de bovenstaande schets is datgene wat er nu voor handen is.
Project Pear
Onder de naam Project Pear zal de nieuwe EV ontwikkeld worden. Hierbij staat Pear overigens niet voor de vorm van de auto, maar is het simpelweg de afkorting voor ‘Personal Electric Automotive Revolution’. De eerste schets van de auto is boven dit artikel te bewonderen. Veel informatie valt er nog niet uit te halen. Wel lijkt de wat vreemde daklijn het accent te worden op deze nieuwe EV.
Volgens Fisker zal Project Pear een compleet nieuw marktsegment gaan aanboren. Hoe dit precies gedaan wordt is nog onduidelijk. Als toevoeging op deze uitspraak moet de nieuwe EV sociale grenzen gaan doorkruisen. De hoeveelheid mist rondom dit project is met deze uitspraak verder dichtgetrokken.
Foxconn is een belangrijke partner
Zowel Fisker als Foxconn hebben inmiddels een intentieverklaring ondertekent. In deze verklaring wordt onder meer vermeld dat Fisker en Foxconn beide verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de nieuwe EV. De productie van de auto zullen de Chinezen ook voor hun rekening nemen. In 2023 moeten de eerste exemplaren daadwerkelijk van de band rollen. Fisker verwacht dat er jaarlijks zo’n 250.000 exemplaren van Project Pear van de band zullen rollen. Deze hoge cijfers doen ons nu nog meer benieuwen in welke markt Fisker wil stappen.
Er is dus wel wat haast geboden met de ontwikkeling van het unieke model. De intentieverklaring is dan ook een voorloper op de daadwerkelijk overeenkomst. Beide partijen zullen deze later dit jaar nog ondertekenen.
Toekomst Fisker
Buiten Amerika is het al wel duidelijk dat Fisker partners zoekt voor zowel ontwikkeling als de productie. Voor de productie van de nieuwe Ocean hebben de Amerikanen een overeenkomst getekend met het Oostenrijkse Magna Steyr. Voor Project Pear lijkt men zich nu wat meer op de Aziatische markt te richten al lijkt de ontwikkelafdeling van Foxconn ook een belangrijke factor te zijn in de keuze. Het is juist deze partij die al eerder eens heeft aangegeven zich meer te willen richten op de auto-industrie. De overeenkomst met Fisker is het eerste echte contract wat de Chinezen weten binnen te slepen.
Eerder dit jaar heeft Foxconn nog een joint-venture opgezet met een andere gigant in de auto-industrie. Samen met Geely kan Foxconn op deze manier zijn krachten nog beter benutten. Het is onduidelijk of Fisker zich heeft laten verleiden door deze nieuwe joint-venture.
Het was daarnaast eerder duidelijk geworden dat Fisker in 2025 ook nog een volledig elektrische pick-up op de markt wil zetten. Opmerkelijk genoeg zit hier dus nog even een ander project tussen. In welke hoedanigheid wij dit allemaal moeten gaan zien zal ongetwijfeld in de aankomende maanden duidelijker gaan worden. Voor nu moeten wij het nog even doen met de schaarse informatie die Fisker met ons gedeeld heeft.