De Franse Groupe PSA, onlangs met FCA gefuseerd tot Stellantis, is het bedrijf achter de merken Citroën, Peugeot, DS en Opel. Na de fusie komen daar onderen ook de merken Fiat en Chrysler bij. Eerder dit jaar onthulde PSA al de ë-Berlingo, dat is de elektrische versie van de compacte Berlingo bestelauto. Citroën kondigt nu ook de personenuitvoering van de ë-Berlingo aan. Ook deze zal ë-Berlingo heten en is komend najaar verkrijgbaar.
Personenuitvoering Citroën ë-Berlingo
Citroën zal deze versie, net als de bestelauto, in twee lengtes aanbieden. De nieuwe ë-Berlingo verschilt qua maar heel weinig van de uitvoering met benzine- of dieselmotor. Naast het ë-vignet op de achterklep zien we alleen enkele blauwe accenten op de bumpers en flanken. De personenversie van de ë-Berlingo is twee lengten verkrijgbaar. De M is 4,40 m lang, de XL is 4,75 meter lang. De M-versie heeft vijf zitplaatsen terwijl de langere XL-versie maximaal zeven zitplaatsen heeft. Doordat Citroën het accupakket van de ë-Berlingo onder de stoelen en de laadvloer plaatst, legt deze geen beslag op de interieurruimte.
Veel bagageruimte
Ook de bagageruimte is onveranderd groot. De M heeft een ruime kofferbak van 775 liter. Als je in de XL-lengte slechts vijf zitplaatsen gebruikt, heb je maar liefst 1.050 liter tot je beschikking. Hiermee is deze Citroën een auto die zich uitstekend leent als vrijetijdsauto. Het feit dat de ë-Berlingo een aanhanger tot 750 kilo, zoals een bagagewagen of vouwwagen, kan trekken zal daar ongetwijfeld aan bijdragen.
Aandrijflijn
Citroën geeft voor de personenversies van de ë-Berlingo een geschatte actieradius van 280 kilometer op, en een gemiddeld verbruik van 18 kWh per 100 kilometer op. De officiële cijfers volgen na de homologatie. Verder heeft de Citroën ë-Berlingo dezelfde elektrische aandrijflijn als de meeste andere elektrische auto’s van PSA. Dat wil zeggen voorwielaandrijving via een 100 kW elektromotor en 50 kWh accupakket. Ook heeft de ë-Berlingo een warmtepomp en een vloeistofgekoeld accupakket. De prestaties verschillen dan ook weinig met de besteluitvoering van de Citroën ë-Berlingo en de zustervoertuigen (Peugeot e-Partner & e-Rifter en de Opel e-Combo Life & e-Combo Cargo). Zo heeft de vrijetijdsauto van Citroën een topsnelheid van 135 km/u op.
Laden
Ook de laadsnelheid is ‘typisch PSA’: het DC-laadvermogen bij een snellaadstation bedraagt 100 kW, het normale AC-laden kan met een laadsnelheid van 11 kW. kun je hem laden met 100 kW. Volgens Citroën kan de accu van de ë-Berlingo daarmee tot 80 procent worden opgeladen in iets minder dan 30 minuten bij snellaadstations. Citroën geeft op de accu een garantie van acht jaar of 160.000 kilometer voor 70 procent van de laadcapaciteit.
Instrumentenpaneel
Citroën levert de ë-Berlingo optioneel met een aanpasbaar instrumentenpaneel met 10-inch display en head-up display. Zoals we gewend zijn van moderne elektrische auto’s is ook deze elektrische Citroën ‘connected’ en is hij leverbaar met het Connect Nav navigatiesysteem en Apple CarPlay en Android Auto connectiviteit. Verder heeft De Citroën ë-Berlingo maar liefst 18 assistentiesystemen aan boord. Hij heeft onder anderen Active Safety Brake, Lane Assist, een dodehoekassistent en stabiliteitscontrole voor aanhangwagens.