Er is de afgelopen tijd al veel te doen geweest over de Dacia Spring Electric, de compacte en vooral heel betaalbare elektrische SUV die dit jaar op de markt komt. Deze wordt in China gemaakt, als ‘Europese’ versie van de voor de lokale markt gebouwde en nog goedkopere Renault K-ZE. Na een periode van windstilte rond deze goedkope elektrische auto geeft Dacia nu een persbericht vrij. Daarin meldt Dacia dat particuliere klanten vanaf 20 maart pre-orders kunnen plaatsen voor de Spring. De toevoeging ‘Electric’ gebruikt men overigens niet meer. Het is helaas nog niet helemaal duidelijk of die pre-orders alleen voor Franse klanten mogelijk zijn, of ook voor andere Europese klanten. Men verwacht dat de eerste leveringen komend najaar plaats zullen vinden.
Specificaties
De Dacia Spring is 3,73 m lang, 1,62 m breed en heeft een hoogte van 1,52 m. Hij heeft vier zitplaatsen en een bagageruimte met een inhoud van 300 liter. Als je de achterbank neerklapt dan heb je 600 liter tot je beschikking. Verder heeft de elektrische Dacia een elektromotor met een vermogen van 33 kW en een maximumkoppel van 125 Nm. Dat is vrij bescheiden maar hij haalt evengoed een topsnelheid van 125 km/u.
Actieradius
Met het 26,8 kWh accupakket haalt de Dacia Spring een actieradius van 230 kilometer volgens de normale WLTP-cyclus. Als we kijken naar de actieradius volgens de WTLP-Stadscyclus, dan haalt de Dacia Spring een heel verdienstelijke 305 kilometer. Dat is in een tijd waarin we een veel groter bereik gewend zijn misschien weinig. Voor een auto die voornamelijk in de stad wordt gebruikt is dit doorgaans meer dan voldoende.
Prijzen
Helaas weten we nog niets over de prijzen voor de Nederlandse markt. Onderstaande prijzen gelden voor Frankrijk en zijn dus slechts een indicatie. Het is in ieder geval vrij zeker dat zelfs de duurste versie van de Dacia Spring nog minder dan 20.000 euro zal kosten. Dat mogen we toch wel een doorbrak noemen. De Dacia Spring is voor de Franse markt beschikbaar in drie uitvoeringen. Twee daarvan zijn voor particuliere klanten, verder is er ook nog een versie voor zakelijke klanten. Op termijn komt er ook een ‘cargo’-versie zonder achterbank. Die is naar verwachting nóg goedkoper.
Uitvoeringen
Het basismodel is de Dacia Spring ‘Confort’. Deze kost € 16.990 en heeft een handmatige airco, Bluetooth-radio en een Mode 2 oplaadkabel (voor normale stopcontacten). Wie een optionele Mode 3-kabel (voor normale laadpalen) wil, moet € 250 extra neertellen. Wil je hem liever niet in het wit dan kun je ook uit drie metallic kleuren kiezen, tegen een meerprijs van € 500. Een reservewiel heeft de basisversie niet maar dat is leverbaar voor € 180. De basisversie heeft geen snellaadmogelijkheid, ook niet optioneel.
Die optie is er wel voor de ‘Confort Plus’. Deze kost € 18.490 maar voor de 30 kW snellaadoptie moet je wel € 600 bijbetalen. Deze uitvoering heeft ook een zeven inch navigatiesysteem met smartphone connectiviteit, een iets luxer interieur en standaard metallic lak. Ook bij deze versie is de Mode 3 oplaadkabel alleen optioneel verkrijgbaar.
Verder is er nog de € 16.800 euro kostende versie voor zakelijke afnemers. Deze heeft standaard een voorbereiding voor carsharing en komt verder overeen met het basismodel. Verder zijn voor deze versie diverse opties, waaronder het Techno Pack à € 450 met navigatiesysteem, het eerder genoemde reservewiel, de Mode 3 laadkabel en de CCS-snellaadoptie.