De langverwachte Audi Q4 e-tron gaat in productie. Het is Audi gelukt om de start van de productie zelfs nog iets naar voren te trekken. We kunnen de Q4 e-tron, waarvan de onthulling volgende maand is, dus al over kort tijd bij de dealer zien staan. De eerste leveringen verwachten we rond de zomer. Omdat deze elektrische SUV op het MEB-platform van de Volkswagen Groep staat, heeft men besloten om hem in Zwickau te produceren. Die fabriek, waar overigens ook ooit ‘Audi Automobilwerke’ is opgericht, is helemaal gericht op het bouwen van auto’s met het MEB-platform.
Q4 e-tron is de eerste elektrische Audi uit Zwickau
Overigens is de fabriek in Zwickau niet meer de enige fabriek waar men auto’s op basis van dit platform bouwt. Ook in andere VW-fabrieken, zoals in Emden en ook de Skoda-fabriek in Tsjechië werkt men volop met het MEB-platform. Het is wel de enige Audi die uit Zwickau komt. De eerste elektrische Audi, de e-tron, wordt in Brussel gebouwd en snelle e-tron GT rolt van de band in de Audi-fabriek in Neckarsulm. De productie van de Audi Q4 e-tron is ook de eerste niet-Volkswagen die sinds lange tijd in Zwickau van de band rolt. Men bouwt hem op dezelfde productielijn als de Volkswagen ID.4.
Onthulling in april, lancering deze zomer
Audi wil de Q4 e-tron medio april onthullen. De lancering voor de Europese markt (Audi gaat hem ook in de VS en Azië aanbieden) zal komende zomer plaatsvinden. Hij zal aanvankelijk in diverse ‘Launch Editions’ worden aangeboden waarbij de prijs begint bij € 48.500. Peter Kössler, als directielid verantwoordelijk voor de productie bij Audi, is overtuigd van de kwaliteiten van de Q4 e-tron. Hij vindt het “duidelijk een echte Audi” en zegt dat deze “onze klanten zal imponeren met zijn topkwaliteit en geschiktheid voor dagelijks gebruik”.
Specifiaties van de Audi Q4 e-tron
Nog even wat specificaties van de Q4 e-tron. Die komt er uiteraard als hatchback, die we de ‘normale’ Q4 e-tron noemen. Die is 4,60 m lang en 1,60 m hoog. Er komt ook een Q4 Sportback e-tron, die 1 cm langer en lager. Beide modellen zijn 1,90 m breed en hebben een wielbasis van 2,77 meter. Afhankelijk van de gekozen uitvoering een of twee elektromotoren met een systeemvermogen van maximaal 225 kW/306 pk en achterwiel- of vierwielaandrijving. Het 82 kWh-accupakket moet een WLTP-actieradius van 450 tot 500 kilometer mogelijk maken. Er komt ook een versie met een kleiner accupakket en een actieradius van ongeveer 350 kilometer. Deze heeft dan alleen achterwielaandrijving. Aan de DC-snellader kan de Q4 e-tron dankzij een DC-laadvermogen van 125 kW in ongeveer een half uur tot 80% wordt opgeladen.