Volkswagen en BP zijn een strategische samenwerking aangegaan voor de opzet van laadstations door heel Europa. Met deze overeenkomst zal er binnen afzienbare periode duizenden laadpunten bij zowel BP als Aral aangelegd worden. In de aankomende periode zullen de details door beide bedrijven verder uitgewerkt worden in een definitieve overeenkomst.
Bewuste keuze voor BP
Globaal houdt het plan in dat er bij vrijwel elk tankstation van BP of Aral (de Duitse BP) laadpunten beschikbaar zijn voor elektrische auto’s. Er zullen daarnaast nog enkele belangrijke punten worden geselecteerd waar er ultrasnelle laadpunten worden geplaatst. Naast de reguliere oplaadpunten komen er ook 150 350 kW DC-snelladers door heel Europa.
Volgens Volkswagen en BP kan met deze samenwerking een hoop voordeel behaald worden. Klanten die momenteel nu nog twijfelen om over te stappen op een elektrische auto kunnen mogelijk nu alsnog overstappen. De reden hiervoor is dat BP vrijwel overal wel tankstations heeft binnen een rijafstand van 20 minuten. Dit laatste geldt in ieder geval voor 90% van de mensen. De aanschaf van een nieuwe EV wordt hiermee een stuk eenvoudiger volgens beide partijen.
We moeten niet vergeten dat BP inmiddels al wel verschillende laadstations heeft. Deze laadstations zijn voor alle elektrische auto’s geschikt. Onder de noemer BP pulse is het laadnetwerk in Engeland momenteel de grootste speler. Geheel onbekend met dergelijke infrastructuren is de oliegigant dus niet. Aan het einde van dit jaar moeten er in Engeland 250 ultrasnelladers toegevoegd zijn in het netwerk. In Duitsland wil het bedrijf nog ruim 500 van deze punten toevoegen in hun bestaande netwerk.
Samenwerking Volkswagen
Het opzetten van de laadinfrastructuur lijkt vooral een aangelegenheid te zijn voor BP. Gezien de forse investeringen die noodzakelijk zijn is het voor de oliegigant wel van belang dat er een partner is uit de auto-industrie. Uiteindelijk is Volkswagen gevonden als partner.
Het is de bedoeling dat de laadinfrastructuur van BP standaard wordt opgenomen in alle EV’s van Volkswagen. Hierdoor kan de route makkelijker bepaald worden en worden laadpunten van BP op de route getoond. Als extra voordeel kun je dan wellicht bedenken dat de berijder enkel de stekker in de auto hoeft te steken. De betaling verloopt dan verder automatisch.
Om een extra verkoopimpuls aan EV’s te kunnen geven zou Volkswagen ook behoorlijk wat laadkrediet bij BP kunnen inkopen. Dit laadkrediet kan dan worden weggegeven bij nieuwe kopers van een elektrische auto. Dit laatste is echter nog maar de vraag of Volkswagen dit daadwerkelijk zou doen.
Globale plan
Volgens Volkswagen is het de bedoeling dat er in de aankomende jaren 18.000 nieuwe laadpunten door heel Europa toegevoegd worden. In 2025 moet deze doelstelling al behaald zijn. Dat is ongeveer 1/3 van de geschatte vraag naar ultrasnel opladen in dat jaar.
BP zal de expansie verder doorzetten met 70.000 nieuwe oplaadpunten wereldwijd. Hierbij neemt men wel iets meer tijd en deze expansie moet in 2030 gereed zijn.
Zoals gezegd zijn de echte details omtrent de samenwerking nog niet rond. De verwachting is dat dit eind dit jaar daadwerkelijk klaar is. Hierna zullen wij ongetwijfeld alle details te weten komen. Het is in ieder geval duidelijk dat deze samenwerking ook merkbaar zal zijn in Nederland. Op dit moment is het nog onduidelijk wat in ons land kunnen verwachten, maar hier krijgen wij ongetwijfeld meer informatie over aan het einde van het jaar.