Deze maand heeft Peugeot ons kennis laten maken met de vernieuwde 308. Deze vernieuwde hatchback kent momenteel een tweetal plug-in hybrides in de prijslijst, naast de reguliere benzine- en dieselmotoren. Volgens het Britse Autocar zullen de Fransen deze 308 nog verder uitbreiden. Zo kunnen wij naast een mild-hybride ook een volledig elektrisch model verwachten.
Peugeot 308 is de sleutel
De Fransozen hebben in hun toekomstplannen kenbaar gemaakt dat Peugeot meer een luxemerk moet worden. De stap hiervoor wordt nu voorzichtig gemaakt en de Peugeot 308 is mogelijk wel de sleutel tot dit succes. Het is nu juist dit model die met een erg breed aanbod beschikbaar komt met aandrijftechnieken.
Door de 308 met zoveel aandrijftechnieken aan te bieden wil Peugeot de klant zelf de keuze laten maken. Volgens de fabrikant vraagt de klant ook naar deze keuzevrijheid. Volgens de fabrikant is het dan ook logisch dat er op termijn een MHEV en een EV in de prijslijst wordt toegevoegd.
EMP2-platform
Het heeft er alle schijn van dat de nieuwe e-308 op het EMP2-platform opgebouwd zal worden. Dankzij de recente fusie van Stellantis heeft het merk nu wel de keuze uit enkele elektromotoren. De waarschijnlijke keuze voor de aandrijflijn is een accupakket van 50 kWh dat een actieradius van ongeveer 240 kilometer levert en tot 100 kW kan opladen.
De e-308 zal ‘helaas’ nog wel op het oude platform staan. In 2023 wil Peugeot hun eVMP-platform in gebruik nemen. Dit platform is juist speciaal ontwikkeld voor elektrische auto’s. Vanuit dit platform kunnen er ook krachtigere EV’s geleverd worden vanuit Peugeot.
Geen PSE
Het was nog maar even de vraag of er van de 308 op termijn een PSE-versie op de markt zou komen. Doorgaans kunnen wij hier wel op rekenen. De veelal 300 pk sterke hatchback kent echter geen hoge verkoopcijfers. Daarnaast spelen de strenge emissievoorschriften nu een belangrijke rol bij dit besluit.
Het PSE-project voor de vernieuwde 308 is echter nog niet helemaal afgeschreven. Het wordt nog beoordeeld, maar de markt is aanzienlijk gekrompen. Peugeot overweegt enkele opties voor PSE-producten, maar vandaag zien ze niet zoveel volume voor een zeer krachtige motor, en als je kijkt naar CO2-voorschriften en -beperkingen, weten ze niet zeker of dit de juiste basis is voor de krachtige 308. De aankomende e-308 kan mogelijk met wat wijzigingen in de elektromotoren wel verandering brengen aan het geheel. De juiste stappen zullen in de aankomende periode beoordeelt worden.
PSE wordt mogelijk de Franse Cupra
Zoals gezegd blijven alle opties nog even open staan. Een andere overweging is dat PSE als een submerk van Peugeot zal fungeren. Al eerder werd deze goocheltruc door Seat uit de hoge hoed getoverd. Sinds vorig jaar mogen wij dan ook het merk Cupra verwelkomen. Het is goed mogelijk dat Peugeot datzelfde wil doen met PSE. Hierbij kan het submerk genieten van alle techniek die het moederbedrijf in huis heeft, maar motorisch gezien helemaal los gaan.
Om aan de emissievoorschriften te kunnen voldoen kan PSE op zijn beurt zich weer in een emissiepoule inkopen. Het lijkt allemaal wat omslachtig, maar de hothatch blijft zo wel leven. Dit lijkt nog steeds ook wel het doel van Peugeot.