Lucid is naarstig op zoek naar een licentiepartner. Deze licentiepartner mag dan gebruik maken van de technologie van het bedrijf om een eigen EV op de markt te brengen. Op zijn beurt zal Lucid gebruik maken van het schaalvoordeel wat behaald kan worden met de hogere productie van hun aandrijflijn. Vooralsnog lijken de vruchten zich nog niet af te werpen en blijft de fabrikant zoeken.
Betaalbare EV Lucid
Al langer loopt Lucid met de gedachten om op termijn een betaalbare elektrische auto op de markt te brengen. Hierbij heeft men als doel gesteld dat de auto niet meer dan $ 25.000,- mag kosten. Het moet de directe concurrent worden van onder andere de Tesla Model 3 en andere goedkopere EV’s. Vooralsnog blijft het bij plannen, want om deze betaalbare EV daadwerkelijk op de markt te kunnen brengen is er helaas wel meer nodig.
De doelstelling is dat uiterlijk in 2030 dit model beschikbaar moet zijn. Op het oog lijkt dit een haalbare kaart, maar de tijd begint bij Lucid wel langzaam te dringen. Men wil namelijk in de basis werken met schaalvoordeel op het belangrijkste onderdeel van de auto, de aandrijflijn.
Hoogwaardige techniek
Wat Lucid als voordeel heeft is juist hun aandrijflijn. Het is momenteel het meest compacte ontwerp voor de elektromotoren in combinatie met de unieke 900V-architectuur. Hierdoor kan er al snel veel gewicht bespaart worden. Tel daar nog eens bij op dat het accupakket razendsnel opgeladen kan worden en je kunt de uitkomst wel raden. Het is juist deze techniek die het licenseren enorm aantrekkelijk maakt voor andere partijen.
Lucid lijkt dus de juiste papieren in handen te hebben om een licentiepartner te kunnen vinden. Het is immers een platform dat zich uitstekend leent voor een compacte en betaalbare EV.
Opschalen
Voor Lucid is het van belang om een grote speler te vinden die onder licentie hun techniek wil toepassen. Enkel met deze partner kan er schaalvoordeel behaalt worden. Doordat de belangrijkste componenten in hogere volumes geproduceerd zullen worden kan er op de inkoop flink bezuinigd worden.
Deze stap is volgens de fabrikant noodzakelijk om uiteindelijk zelf met een betaalbare EV op de markt te kunnen komen. Zowel de licentiepartners als Lucid zelf profiteren van deze hogere productievolumes is de redenering van het bedrijf.
Zoektocht naar licentiepartner
Tot op heden is het Lucid nog niet gelukt om een geschikte partner te vinden. Wel geeft men aan dat er enkele verkennende gesprekken zijn geweest, maar hier is het ook bij gebleven. Grote partijen, zoals Volkswagen en Ford, hebben al aangegeven dat men de techniek zelf in huis wil ontwikkelen en toepassen. Ondanks de verregaande interesse is er momenteel nog niets concreets te melden. Men is dus nu voornamelijk op zoek naar ‘kleinere’ partners die de ontwikkeling niet in eigen huis doen of willen doen. Zelfs start-ups, wellicht in de vorm van een joint-venture, worden nu serieus overwogen.
De tijd begint echter wel te dringen bij Lucid. Als men een partner weet te vinden zal hun auto pas over ongeveer vier jaar op de markt komen. In dat geval zijn wij al halverwege de doelstelling die de Amerikanen hebben gesteld voor hun eigen EV. Het eerder genoemde schaalvoordeel zal dan ook pas merkbaar worden.
De strijd lijkt in ieder geval nog niet te zijn gestreden. Wel lijkt de tijd bij Lucid langzaam op te raken om hun eigen doelstelling nog te kunnen behalen. Als men geen geschikte partner weten te vinden zal men op een andere creatieve manier moeten gaan denken. Laten wij dan wel stellen dat de maximale prijs van $ 25.000,- gehandhaafd blijft, want als men hier van afwijkt is wat ons betreft het beoogde doel niet gehaald.