Met de zogenaamde ‘vehicle-to-grid’ technologie kunnen elektrische auto’s de energie in hun accu weer teruggeven aan het elektriciteitsnet. Dat zouden ze kunnen doen als er meer vraag dan aanbod is. Zo helpen ze mee om de schommelingen in de energievoorziening op te vangen.
Groene stroom
De schommelingen in groene energie, die altijd afhankelijk is van de hoeveelheid wind en zonlicht, zijn nog sterker. Als onze elektriciteitsmix straks nog ‘groener’ is en we bovendien nog meer van elektriciteit afhankelijk zijn, is het stabiliseren van het net steeds belangrijker. Daarom staan wij helemaal achter het idee van de Volkswagen Groep om vehicle-to-grid (V2G) technologie in al zijn elektrische auto’s toe te gaan passen. Want alleen als genoeg elektrische auto’s via V2G als ‘buffer’ kunnen worden ingezet, kunnen die de schommelende energievoorziening uit hernieuwbare bronnen te stabiliseren. Het principe werkt namelijk niet als dat er alleen een handjevol V2G-compatible elektrische auto’s beschikbaar zijn.
Vehicle-to-grid
De V2G technologie is niet zo heel nieuw. Met name Nissan is daar ook al druk mee bezig. Zo’n acht jaar gelden introduceerde Nissan ook al de vehicle-to-X-technologie (V2X) en test deze technologie in meerdere pilots. Sommige auto’s, zoals de nieuwe Hyundai en Kia modellen krijgen V2L. Dat staat voor vehicle-to-load zodat je er andere voertuigen mee op kunt laden of elektrische apparatuur van energie kunt voorzien. Maar de V2G is toch wel de meest interessante optie.
Energiebuffer
Met V2G kunnen elektrische voertuigen niet alleen helpen om de energie uit hernieuwbare energiebronnen te stabiliseren. Ze kunnen ook energie opslaan die anders verloren zou gaan. Volgens een bericht in het Duitse Handelsblatt gaat er alleen al in Duitsland per jaar al 6.500 GWh per jaar aan groene stroom ’verloren’, ongeveer één procent van het jaarlijkse Duitse verbruik. Dat komt omdat er soms overcapaciteit aan herwinbare energie. Dat komt wel eens voor tijdens winderige dagen, wanneer de windmolens extra veel elektriciteit genereren. Als daar niet direct behoefte aan is en er niet voldoende opslagcapaciteit is, dan gaat die overcapaciteit verloren.
Via V2G zou je die energie in elektrische auto’s op kunnen slaan. De Volkswagen Groep rekende uit dat voor de opslag van die verloren gegane energie zo’n 2,7 miljoen V2G-compatible elektrische auto’s nodig zijn. Dat zijn er een heleboel. Vandaar dat V2G alleen écht zin heeft als nagenoeg alle auto’s geschikt voor V2G zijn.
MEB-platform wordt V2G-compatible
Volgens het Handelsblatt wil de Volkswagen Groep alle elektrische auto’s die op de tweede generatie van het MEB-platform worden gebouwd, standaard geschikt maken voor V2G. Alle elektrische auto’s van Volkswagen, Audi, Skoda, Seat en Cupra die vanaf 2022 worden gemaakt en op het MEB-platform staan, zijn dan geschikt voor V2G. Deze zullen dan, als de eigenaars toestemming geven, deel gaan uitmaken van een “gedistribueerd net”.