FIA heeft een nieuwe volledig elektrische GT-serie aangekondigd. Het wereldwijde orgaan voor de autosport zet hiermee weer een belangrijke stap in de vergroening van de autosport. Met deze nieuwe GT-serie denkt de FIA ook een nieuwe en zeer competitieve race-cup in het leven te hebben geroepen: “hun tegenhangers met verbrandingsmotor zullen ze overtreffen op gebieden als acceleratie en kwalificatietempo.”
Brede raceklasse FIA
Voor deze nieuwe elektrische GT-serie is iedereen welkom. Je kunt dus bedenken dat veel bekende fabrikanten hun plekje op de grid willen pakken. Andere kleinere fabrikanten maken echter ook een gedegen kans om hun model op een startplek te krijgen. Het is juist voor deze kleinere fabrikanten een prima opstap om meer bekendheid te krijgen rondom het merk. Wanneer de elektrische racer ook nog eens prima presteert kan dit vaak een impuls zijn in de verkoop van de reguliere EV.
Voor de FIA is het toevoegen van een dergelijke race-klasse een prioriteit. Dit wordt nogmaals duidelijk gemaakt in het persbericht:
De introductie van dit nieuwe concept is in lijn met de langetermijnvisie van de FIA voor de implementatie van duurzame energiebronnen in haar portfolio van motorsportdisciplines, en stelt daarmee een voorbeeld in de aanpak van de vermindering van CO₂-uitstoot, terwijl ze tegelijkertijd weerspiegelen de laatste trends in de auto-industrie en inspelen op de eisen van de markt.
Vereisten elektrische GT
Dat elke fabrikant welkom is lijkt ons duidelijk. Aan de elektrische GT-racer zullen wel enkele voorwaarden zijn verbonden. Het minimumgewicht voor deze raceauto’s zal tussen 1.490 en 1.530 kg zijn, wat iets meer is dan een gewone GT3-raceauto. De FIA reageert: “Door de gewichtsdrempel hoger te stellen dan voor de GT3-klasse, wordt het gebruik van dure materialen beperkt.”
Het maximaal toegestane vermogen is 430 kW (577 pk). Dit zorgt voor een tijd van 0-100 km / u van slechts 2,4 seconden. De regelgeving stelt een limiet voor de grootte van een batterijpakket van 87 kWh. Raceauto’s mogen twee of vier elektromotoren hebben en aandrijfconfiguraties kunnen twee- of vierwielaandrijving hebben.
De elektrische GT-serie zal ook voorzien zijn van dynamische voertuigcontrole die automatisch het koppel van elk wiel onafhankelijk aanpast op basis van snelheid, acceleratie, tractie en stuurhoek. Hierdoor, zo stelt de FIA, dat elke GT-racer superieure rijeigenschappen zal hebben.
Accu’s en bijladen
De grote vraag blijft natuurlijk hoe FIA de laadstructuur en vereisten aan de accu gaat stellen en controleren. Hierover is inmiddels diep nagedacht en is er zelfs een partner gevonden voor de productie van het accupakket.
De cellen zijn ontworpen om 700 kW snelladen mogelijk te maken, waardoor ze binnen een paar minuten tot 60% van hun capaciteit kunnen aanvullen tijdens een pitstop halverwege de race. Het laadnetwerk zal worden ontwikkeld om te voldoen aan de eisen voor snelladen en zal, afhankelijk van de locatie, elementen van permanente en tijdelijke infrastructuur bevatten.
Uniek in deze serie is dat de teams onderling zelf het accupakket mogen ontwikkelen en bouwen. De ontwikkeling en productie zal echter wel in samenspraak met Saft gaan. Dit laatste bedrijf is een onderdeel van Total en hiermee is de oliegigant direct een belangrijke partner bij deze nieuwe GT-serie. De batterijpakketten zijn gebaseerd op lithium-ionbuidelcellen.