Inmiddels is het Chinese Aiways ook in Nederland beschikbaar. Het was voor lange tijd al duidelijk dat de bestaande U5 een broertje zou krijgen. Vandaag heeft Aiways de U6 globaal aan de wereldpers getoond. Veel details gaven de Chinezen nog niet weg, maar de eerste beelden geven wel een goede inkijk in wat wij kunnen verwachten van de nieuwe EV.
U6 Ion Concept
Vorig jaar mochten wij kennis maken met de concept-versie van deze U6. Onder de naam U6ion Concept werden de eerste beelden verspreid. In tegenstelling tot deze concept-versie is de versie in het nieuwe beeldmateriaal al een stuk volwassener. Het is wel duidelijk merkbaar dat de nodige contouren alsnog zijn meegenomen in de productieversie. Dit betekent dat er ook onderhuids de nodige besluiten zijn genomen.
De nieuwe U6 moet inmiddels wel vanuit concept naar productieklaar gezet zijn. Aiways wil namelijk het model dit jaar nog bij de dealers hebben staan. Enige haast is dus inmiddels wel geboden om dit voor elkaar te krijgen.
Inspiratie uit de U5
Veel critici beoordelen de U6 als een snel ontwikkelde SUV. De nieuwe telg wordt vooral gezien als een U5 met een strakkere daklijn aan de achterzijde. Met de nieuwe set afbeeldingen wordt het wel duidelijk dat deze critici het duidelijk mis hebben. Het nieuwe model oogt een heel stuk sportiever in tegenstelling tot het huidige model. Dit is natuurlijk deels te danken aan de aflopende daklijn, maar de voorzijde verraad de nieuwe insteek ook. De koplampunits zijn namelijk vervangen met L-vormige exemplaren. Om het geheel af te maken is er een tamelijk grote luchtinlaat in de bumper verwerkt.
Wat de U6 met de U5 wel zal delen is het platform. Je kunt er dus van uit gaan dat de bestaande elektromotoren en het bestaande accupakket in de nieuwe U6 ook te vinden zijn. Hierin zal Aiways ons naar alle waarschijnlijkheid niet gaan verrassen.
Opvallend design
Behalve de daklijn en de stoere bumper zijn er nog enkele andere kenmerkende designelementen op te merken. Zo is er geen extra ruit bij de achterdeuren geplaatst. In plaats hiervan loopt de carrosserie in kleur door. Dit kenmerk hebben wij ook al op de concept-versie van de U6 gezien.
De zwarte dorpel is verder nog wat verfraait met accentkleuren in de kleur van de auto. De oplettende kijker kan opmerken dat het laadpunt op de U6 is gewijzigd. Waar je de lader bij de U5 in de neus steekt, moet het bij de U6 juist aan de bestuurderskant worden ingestoken. Een exacte reden voor deze wijziging kunnen wij niet bedenken.
Interieur
Wie de Aiways U5 al eens heeft bekeken zal het interieur direct herkennen. In de nieuwe U6 is juist dit interieur radicaal gewijzigd. Waar er bij de U5 een overmacht aan schermen aanwezig is, zul je het bij de U6 met duidelijk minder moeten doen. Achter het stuur is een klein scherm geplaatst waarop belangrijke informatie wordt getoond voor de bestuurder. In het centrale gedeelte van het dashboard is het grote infotainmentscherm geplaatst. In tegenstelling tot de U5 is deze juist wel weer gegroeid in de nieuwe EV.
Dat de U6 vooral sportief moet zijn valt direct op te maken aan de unieke hendel vlak onder dit scherm. Deze hendel kan naar voren of naar achteren gezet worden om zo de rijrichting van de sportieve SUV te bepalen. Deze type ‘hendels’ hebben wij al eens vaker gezien op wat luxere en stoerdere auto’s, en inderdaad ook op de huidige Boeing 747. Gek genoeg is het ontwerp van deze hendel keurig ingetogen en niet schreeuwerig. Hierdoor past alles mooi in het geheel en ademt het rust uit.
Introductie
Het zal ons niets verbazen als Aiways binnenkort met meer informatie naar buiten komt. De renders zien er in ieder geval veelbelovend uit en het is duidelijk dat wij een productierijpe U6 zien staan. Dat er nog enkele details ingevuld moeten worden lijkt ons logisch. Gezien de tijdspanne voor deze nieuwe EV moet Aiways binnenkort wel met een lancering komen. Doorgaans heeft een fabrikant nog enkele maanden nodig om de productie daadwerkelijk op gang te krijgen. Wij verwachten dat de U6 niet eerder dan oktober of zelfs november in Nederland beschikbaar zal zijn. Natuurlijk is dit alles wel onder voorbehoud, want de introductie moet niet al te lang meer op zich laten wachten.