Voor de echte puristen is het pijnlijk om te horen dat ook Bentley werkt aan een volledig elektrische toekomst. Het is duidelijk dat de Engelsen in 2025 hun eerste EV op de markt willen zetten. De details van hun eerste volledig elektrische auto blijft nog goed geheim. Zo nu en dan laat de CEO wel wat details los over de voortgang. Zo werd vandaag bekend gemaakt dat Bentley aan de tafel schuift bij Audi voor de ontwikkeling van ‘Project Artemis’.
Project Artemis
Vandaag liet CEO Adrian Hallmark weten dat Bentley weer een stap verder is in de elektrificatie. Er worden duidelijk eisen gesteld en blijkbaar werkt Audi aan een soortgelijk eisenpakket. Onder de naam ‘Project Artemis’ werken de Duitsers aan een compleet nieuw platform voor EV’s. Op basis van dit project wil Audi op termijn een nieuw vlaggenschip lanceren die op een volledig nieuwe structuur en architectuur staat. Volgens hun moet deze basis de nieuwe norm worden van zowel elektrisch als autonoom rijden.
Volgens Hallmark is het juist Audi die zich met dit project goed in de kijker heeft gespeeld bij de Engelsen. De ontwikkeling moet daadwerkelijk nog starten, maar Bentley heeft zich nu gevoegd bij deze ontwikkeling. Dit betekent dat de basis op den duur ook onder een Bentley is terug te vinden.
In hetzelfde interview met Car Magazine hint de CEO op de komst van een SUV. Op basis van ‘Project Artemis’ wordt de eerste EV van het merk dus waarschijnlijk een SUV. Volgens Hallmark moet er wel serieus naar een SUV gekeken worden, anders ben je nergens als merk.
Ontwikkeling
Even leek het er op dat Bentley de ontwikkeling van hun platform in eigen huis zou uitvoeren. In de wandelgangen werd het echter snel duidelijk dat de Engelsen de kennis ook elders moesten betrekken. Dit zou de ontwikkeling van hun platform versnellen en sterk verbeteren.
Juist dit laatste heeft er toe geleid dat er geruchten rondgingen dat men zou kiezen voor het platform waar nu de Porsche Taycan of de Audi E-tron GT op zou staan. In theorie is dit natuurlijk mogelijk, maar de hoge standaarden en eisen lijken nu de boosdoener te zijn. Bij Project Artemis heeft Bentley zelf nog invloed op de ontwikkeling en hoeft men geen drastische wijzigingen door te voeren.
Overgang naar elektrisch
De Engelsen willen in 2025 hun eerste EV presenteren. Tot die tijd kun je gewoon nog de dealer binnenstappen en een dikke twaalfcilinder bestellen. Voor de echte puristen zullen dit nog steeds wel het meest waarderen. Hallmark heeft benadrukt dat er na 2025 nog voldoende opties blijven bestaan om het oer-gevoel van Bentley te kunnen leveren. Tot en met 2030 blijven er in ieder geval plug-in hybrides beschikbaar. Hierna is het nog onduidelijk wat de toekomst zal brengen.
In een rondvraag onder bestaande klanten van Bentley lijkt men nog niet warm te lopen voor een accupakket in de vloer. Slechts 39% van de bestaande klanten hebben te kennen gegeven dat ze openstaan voor een volledig elektrische versie. De CEO houdt er dan ook serieus rekening mee dat het mogelijk wat klanten kost, maar om aan strenge normen te kunnen voldoen zit men zich wel genoodzaakt. Gelukkig kun je er bij Bentley wel van uit gaan dat hun EV aan de hoge eisen en normen zal voldoen die elke klant verwacht van het merk.
Bentley EXP 100 GT
Eerder werd de Bentley EXP 100 GT aan het grote publiek getoond. De concept-auto leek bij uitstek de meest geschikte kandidaat voor elektrificatie. Met de eerdere woorden over een SUV lijkt de komst op korte termijn nu onzeker. We hoeven het concept-model echter nog niet af te schrijven. Je kunt er van uit gaan dat bepaalde elementen of invloeden alsnog gebruikt zullen worden. Het is daarnaast goed mogelijk dat de concept-auto in een later stadium alsnog productierijp wordt gemaakt. De tijd zal leren wat de Engelsen met dit concept verder van plan zijn.