NIO komt inderdaad al op korte termijn naar Europa. De Chinese autofabrikant kondigde gisteren officieel aan dat Noorwegen de eerste overzeese markt zal zijn waar het bedrijf zijn elektrische auto’s aan zal bieden en een landelijk oplaad- en servicenetwerk zal opbouwen
Dat oplaadnetwerk bestaat uit de befaamde NIO Power Stations waar eigenaren hun lege accu’s voor volle accu’s kunnen omruilen. Men vertelde niet hoeveel NIO Power Stations men in Noorwegen zal bouwen maar zegde toe dat het er in ieder geval genoeg zijn om de voornaamste steden onderling bereikbaar te maken. De DC-snellaadstations die NIO in Noorwegen wil bouwen zijn geschikt voor een laadvermogen tot 180 kW.
Merkbeleving
NIO pakt het anders aan dan de meeste andere Chinese automerken die voet aan de grond willen krijgen in Europa. De Chinese autofabrikant schenkt namelijk veel aandacht aan de merkbeleving. De NIO Houses en Places bieden ook een plek waar de eigenaren gezellig samen kunnen komen en er is zelfs een heuse lifestyle-collectie van NIO.
Tijdschema
Maar het gaat natuurlijk om de auto’s. Men heeft een behoorlijk strak tijdschema voor de lancering in Noorwegen. De Noorse importeur is nu al actief. In juli wil NIO al live gaan met zijn Europese app. Vanaf augustus kunnen geïnteresseerden in Noorwegen al testritten met de ES8 maken en in september opent men in Oslo het NIO House. Tegen die tijd moet ook het service center gereed zijn. De eerste bindende bestellingen en leveringen moeten in september plaatsvinden. Volgens planning zal het eerste transportschip in juni uit China vertrekken. Degenen die een van de eerste voertuigen daarvan willen bemachtigen kunnen deze vanaf juli reserveren.
NIO ES8
NIO kiest ervoor om aanvankelijk alleen de ES8 aan te bieden. Marius Hayler, General Manager van NIO Noorwegen verklaarde dit tijdens de online persconferentie. Dit wordt dan wel een aangepaste Europese versie van de grote elektrische SUV. Deze krijgt een 100 kWh accupakket. Daarmee moet een actieradius van 500 mogelijk zijn volgens de WLTP-cyclus. Hayler verklaarde dat die actieradius alleen haalbaar is met 20 inch wielen en de Eco-modus.
De NIO ES8 zal worden aangeboden met zes of zeven zitplaatsen. Dat zijn volwaardige zitplaatsen. De stoelen van de tweede en derde zitrij zijn identiek. De zevenpersoons versie heeft een driezitsbank op de tweede zitrij. Met alle zitrijen volledig bezet heeft de ES8 slechts 310 liter opbergruimte. Als de derde rij is neergeklapt kun je er een verdienstelijke 871 liter in kwijt. Met neergeklapte achterbank heeft de auto een bagageruimte van maximaal 1.861 liter. De ES8 kan naar verluidt een aanhanger tot 1,5 ton trekken.
Ook krijgt de Europese versie de intelligente Nomi assistent en uiteraard draait de elektronica van het voertuig op NIO’s eigen NioOS besturingssysteem. Verder zal men in Noorwegen ook de semi-autonome rijassistent NioPilot aan gaan bieden.
Andere modellen
De ES8 zal niet de enige auto zijn die NIO in Noorwegen aanbiedt. Volgens jaar komt ook de nieuwe ET7, een grote sedan, naar Noorwegen. Aansluitend komen waarschijnlijk ook de kleinere ES6 en EC6.