De in München gevestigde startup Sono Motors is, parallel aan de ontwikkeling van Sion, bezig met het verkopen van zijn oplossingen voor e-mobiliteit aan andere bedrijven. Een van de eerste klanten van Sono Motors wordt MAN Truck & Bus, de tot de Volkswagen Groep behorende bedrijfswagenfabrikant.
MAN eTGE met zonnecellen
De bedrijven zijn overeengekomen de technische en economische haalbaarheid van de integratie van zonnecellen in de MAN eTGE elektrische bestelwagen te onderzoeken. De actieradius van deze elektrische bestelwagen bedraagt slechts 115 kilometer volgens de WLTP-norm. De MAN eTGE is dan ook puur bedoeld voor stedelijk en regionaal gebruik.
Men zal drie verschillende versies van de eTGE uitrusten met de solartechnologie van Sono Motors. Dit zijn de normale gesloten eTGE bestelwagen, een eTGE personenbus met dakairconditioning en een eTGE met gekoelde laadruimte. De nadruk ligt bij deze modellen ofwel op een extra te behalen actieradius. Maar men onderzoekt ook of men de zonne-energie voor andere verbruikers zoals het airconditioningsysteem of het koelsysteem kan gebruiken.
Krachtenbundeling is geweldige kans
“Het is een geweldige kans voor Sono Motors om de krachten te bundelen met zo’n gerespecteerde industriepartner als MAN en samen te werken aan een duurzamere toekomst. Onze zonnetechnologie biedt een lichtgewicht en aanpasbaar platform. Dat is perfect geschikt voor lichte bedrijfsvoertuigen, zoals de door batterijen aangedreven eTGE van MAN”, zegt Jona Christians, medeoprichter en CEO van Sono Motors.
“We zullen onze gezamenlijke knowhow en expertise bundelen om verschillende prototypes te testen met in het voertuig geïntegreerde solartechnologie,” zegt Dennis Affeld van de MAN-divisie bestelwagens. “Het doel is na te gaan hoeveel energie in de loop van het jaar met behulp van solartechnologie kan worden opgewekt. Met deze kennis kunnen we vervolgens evalueren of de technologie loont voor onze klanten en tegelijkertijd het milieu beschermt.”
Solartechnologie
Door de grote oppervlakken van bussen, vrachtwagens en bestelwagens zijn zonnepanelen bijzonder geschikt voor commerciële toepassingen zoals “last mile delivery”, aldus een woordvoerder van Sono Motors.
De door Sono Motors ontwikkelde solartechnologie biedt volgens de in München gevestigde startup een lichtgewicht, robuuste en kosteneffectieve oplossing. Dit is mogelijk door het unieke, op polymeer gebaseerde ontwerp. Daarmee kan men ook complexe carrosserievormen over een grote oppervlakte van zonnecellen voorzien.
Naar verwachting zullen de in het voertuig geïntegreerde zonnecellen zowel de energiebehoeften als het aantal vereiste oplaadintervallen verminderen en de actieradius vergroten. Bovendien is het de bedoeling dat de opgewekte zonne-energie wordt gebruikt voor hulpverbruikers zoals verwarming, airconditioning of koeleenheden.