Als het aan de wetenschappers achter het zelfreparerende asfalt ligt, dan is de volgende stap dat de wegen elektrische voertuigen kunnen opladen tijdens het rijden. Dit moet een einde maken aan het probleem met de beperkte actieradius van elektrische auto’s. Zogenaamde range anxiety zou dan voor altijd verleden tijd kunnen zijn.
Steeds gebruikelijker
Zelfreparerend asfalt wordt al sinds 2012 getest en ontwikkeld in Nederland. Destijds werd in Tilburg de eerste laag gelegd. Tegenwoordig is het op meerdere plekken te vinden. Het huidige asfalt kan zich herstellen door inductie. Wanneer er met een voertuig met een warme plaat overheen gereden wordt kan het asfalt zijn juiste vorm weer aannemen. Ook in andere landen, zoals China, is dit al op verschillende plekken te vinden. Er is echter volgens de ontwikkelaars nog veel meer mogelijk met deze technologie.
Opladen
In het asfalt zitten staalvezels. Daardoor kan het bij verwarming snel in de juiste vorm terugkeren. Deze vezels zouden verder ontwikkeld moeten worden. Wanneer hierdoor elektriciteit kan worden rondgestuurd, dan zouden elektrische auto’s die stilstaan in file’s of voor stoplichten kunnen worden opgeladen. Daardoor wordt de actieradius enigszins groter. Dit moet onder meer mogelijk worden door de opkomst van draadloze oplaadsystemen die momenteel door onder andere BMW worden getest. Het samenvoegen van deze technieken heeft nog wel de nodige ontwikkeling nodig.
Vele voordelen
Hoewel de ideeën nog in de kinderschoenen staan zou het volgens de ontwikkelaars vele voordelen kunnen bieden. Wegen kunnen tot wel tweemaal zo lang meegaan. Omdat asfalt en beton nog altijd niet heel duurzaam geproduceerd kunnen worden kan de schade aan het milieu daardoor flink worden teruggedrongen. Bovendien zou door de mogelijkheid om onderweg draadloos te kunnen opladen het aantal oplaadpunten verminderd kunnen worden. Daartegenover staat dat het materiaal op dit moment nog wel flink duurder is om te produceren. De kosten terugverdienen zou dan enige tijd vergen.