Elaris is de naam van een nieuw automerk, dat in Duitsland is opgericht. De naam is afgeleid van de namen van de oprichters, Andreas Matthis en Lars Stevenson. Deze importeren automodellen van de Chinese fabrikant Dorcen, die ze in Duitsland onder de naam Finn en Leo op de markt brengen. Bij Dorcen heten deze modellen (met verbrandingsmotoren) E20 en G60S.
Niet alleen importeur
Matthis en Stevenson beperken zich met Elaris zich niet alleen tot het importeurschap. Zij maken ook gebruik van hun technische know-how om de modellen beter geschikt te maken voor de Europese markt. Volgens ‘Auto Motor und Sport’ maakt ook Dr. Lamm – die bij Daimler medeverantwoordelijk was voor de ontwikkeling van de eDrive – deel uit van het team. Verder maakt Elaris naar eigen zeggen ook gebruik van een netwerk van specialisten op het gebied van e-mobiliteit. Daardoor heeft men aan de voertuigen diverse verbeteringen ten behoeve van de Europese markt aangebracht. Zo is het thermisch beheer en de constructie van het accupakket aangepast. Ook werkt men op technologisch gebied intensief samen met Dorcen.
Twee modellen
Zoals gezegd begint men eerst met twee modellen. De Finn is een klein elektrisch stadsautootje dat zich voornamelijk op deelgebruik, bezorgers en gezondheidsdiensten en dergelijke richt terwijl de Leo, een compacte SUV, veel meer ‘mainstream’ is. Op beide modellen is op de accu een garantie van acht jaar of 120.000 kilometer van toepassing. Het is ons niet bekend of Elaris zich tot de Duitse markt beperkt of dat men de modellen in geheel Europa wil aanbieden. De website van Elaris geeft de indruk dat men de Europese markt ambieert.
Leo
De Elaris Leo heeft een wielbasis van 2,68 meter en is 4,53 meter lang. Hij is voorzien van een 125 kW elektromotor die een koppel van 410 Nm heeft en de voorwielen aandrijft, Het accupakket is met 80 kWh relatief groot. De Leo heeft dan ook een heel behoorlijke actieradius van 450 kilometer volgens de WLTP-cyclus. Men geeft een verbruik van 18,6 kWh/100 km op. Men geeft het AC- en DC-laadvermogen niet op maar dat kunnen we wel opmaken uit de opgegeven laadtijden. Aan de snellader kan men de accu van 20 tot 80 % opladen in 20 minuten. Dat wijst op een DC-laadvermogen van ongeveer 100 kW. De laadtijd aan een normaal AC-oplaadpunt bedraagt 8 tot 11 uur, wat overeen zou kunnen komen met een laadvermogen van 11 kW.
Elaris gaat de Leo met een behoorlijk complete standaarduitrusting aanbieden. Zo heeft hij standaard met leder beklede, elektrisch verstelbare en verwarmbare voorstoelen, parkeersensoren voor en achter, een elektrisch bedienbare achterklep en een navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto. Men geeft een garantie van acht jaar of 120.000 kilometer op het accupakket en de prijs begint waarschijnlijk rond de 38-39 mille.
Finn
De kleine Elaris Finn is met 2,87 meter zo’n 15 cm langer dan de Smart Fortwo. Hij heeft een veel bescheidener elektromotor met een vermogen van 35 kW. Daardoor heeft hij ook een veel lager verbruik van slechts 9,7 kWh/100 km. Met het 31,5 kWh accupakket haalt de Elaris Finn een WLTP-actieradius van 265 kilometer, wat niet verkeerd is voor zo’n klein autootje.
Het DC-snelladen van de accu van 30 tot 80% gaat naar verluidt in 45 minuten, dat duidt op een laadvermogen van 22 kW. Met de AC-lader bedraagt de laadtijd zon 5 uur. Dat betekent een laadtijd van ongeveer 7 kW. Het is niet bekend of de Finn dan via 1 of 3 fasen wordt opgeladen.
Ook de Finn is behoorlijk compleet uitgerust met groot centraal touchscreen, airconditioning, keyless entry, achteruitrijcamera en een navigatiesysteem met Apple CarPlay en Android Auto.
Het opladen via CCS van 30 tot 80 procent duurt naar verluidt 45 minuten, wat neerkomt op een gemiddelde van 21 kW. Een volledige oplaadbeurt via wisselstroom duurt naar verwachting vijf uur, wat een oplaadvermogen van ongeveer 7 kW zou betekenen.
De Elaris Finn kost ongeveer 23.000 euro. Men verwacht later nog versies op de markt te brengen die een paar duizend euro goedkoper zijn.