Eerder deze week maakte Lamborghini de elektrificatieplannen van het Italiaanse merk bekend. Deze vormen een behoorlijke omslag voor de Italiaanse sportwagenbouwer. Het beroemde merk immers bekend om sportwagens met een meer dan bovengemiddelde cilinderinhoud. Dan is overschakelen naar elektrische aandrijflijnen een flinke stap. Die stap was niet geïnitieerd door moederbedrijf Audi maar een beslissing van Lamborghini zelf. Maar eigenlijk had Lamborghini geen andere keus om zijn voortbestaan te garanderen. Zoals CEO Hans Stephan Winkelmann in een interview met het Handelsblatt toelichtte: “Of je manoeuvreert jezelf uit de markt door niets te doen, of door het verkeerde te doen.”
Eerst hybrides, daarna elektrisch model
Daarom heeft Lamborghini nu toch maar elektrificatieplannen gemaakt, onder de welluidende naam “Direzione Cor Tauri”. Volgens Winkelmann is “Cor Tauri de helderste ster in het sterrenbeeld Stier en staat symbool voor de elektrificatiestrategie van Lamborghini, die trouw blijft aan de principes en de ziel van het merk”.
Zoals te verwachten zal Lamborghini niet direct afscheid nemen van de verbrandingsmotoren. Men schakelt eerst over op (plug-in?) hybrides, daarna zal Lamborghini een geheel nieuw elektrisch model introduceren. Gelukkig is het Italiaanse merk al enigszins bekend met (deels) geëlektrificeerde modellen. Men kondigde ooit een plug-in hybride versie van de Urus aan, die er (tot nu toe) nooit kwam. In 2017 presenteerde Lamborghini ook de Terzo Millennio, een conceptcar van een elektrische sportwagen. Ook dat voertuig ging niet in productie.
Integrale aanpak
Volgens Winkelmann is Lamborghini’s elektrificatiestrategie een behoorlijke, maar noodzakelijke koerswijziging. “Hiermee willen we onze bijdrage leveren en met concrete projecten de milieu-impact blijven verminderen”, aldus Winkelmann. “Ons antwoord is een integrale aanpak die alles omvat, van producten tot de site van Sant’Agata Bolognese, en die ons naar een duurzamere toekomst leidt die niettemin trouw blijft aan ons DNA.” Naast het elektrificeren van het leveringsprogramma gaat men ook de fabriek in Sant’Agata Bolognese CO2-neutraal maken. De investering van anderhalf miljard euro die ermee gemoeid is, is de grootste die Lamborghini ooit heeft gedaan.
Elektrificatie
Volgens Winkelmann moeten de auto’s van Lamborgini in 2025 gemiddeld vijftig procent minder CO2 uitstoten. Op korte termijn lukt dat alleen met uitgebreide hybridisering. Winkelman vertelt dat er bij de Italiaanse autofabriek hard wordt gewerkt aan nieuwe technologieën alsmede diverse andere oplossingen waarmee de geëlektrificeerde modellen op het gebied van prestaties en rijdynamiek voldoen aan wat men van Lamborghini’s mag verwachten.
“Lamborghini staat voor de hoogste technologische knowhow bij de productie van motoren met de allerbeste prestaties”. Dit zal volgens de CEO van Lamborghini ook in de toekomst de topprioriteit zijn.
Direzione Cor Tauri is een soort van routekaart, die de elektrificatie in drie fasen verdeelt. Dit jaar is de verkennende fase en focust men zich nog op auto’s met verbrandingsmotoren. Over twee jaar wil men hybride modellen presenteren. Dat zijn plug-in hybride varianten voor de bestaande Lamborghini-modellen Urus, Huracan en Aventador. Die fase moet eind 2024 voltooid zijn. In 2025 wil men de eerste volledig elektrische Lamborghini lanceren. Dit wordt een volledig nieuw model. Men heeft geen verdere details over het nieuwe elektrische model bekendgemaakt.