De Volkswagen Groep heeft bepaald dat de elektrische auto’s op het MEB-platform op een beperkt aantal locaties in Duitsland wordt gebouwd. Skoda wijkt daar vanaf met de Enyaq iV maar de ‘Spaanse’ Cupra Born komt wel degelijk uit het Duitse Zwickau. En daar is natuurlijk helemaal niets mis mee. Integendeel zelfs. Door de ontwikkel- en productiemogelijkheden zoveel mogelijk te centraliseren, lukt het de Volkswagen Groep om heel efficiënt elektrische auto’s te ontwikkelen en bouwen. Dat de merken van de Volkswagen Groep qua techniek al regelmatig een beroep op elkaar doen, is ook allang geen geheim meer. Wat dat betreft is co-creatie natuurlijk ook heel gewoon in de automobielindustrie.
Zwickau
Terug naar de Cupra Born. Hiermee brengt Cupra voor het eerst een volledig elektrische auto op de markt. Wie een beetje thuis is in de markt, ziet overeenkomsten met de Volkswagen ID 3. Dat klopt, daar is hij het broertje van. Met een lengte van ongeveer 4,3 meter, een breedte van 1,8 meter en een hoogte van 1,5 meter heeft de Cupra vergelijkbare afmetingen als de ID 3. De wielbasis bedraagt 2,77 meter, maar de Born ligt wel tot twee centimeter lager op de weg.
Ook de Cupra Born is gebaseerd op het MEB-platform, maar heeft wel zijn eigen exterieurdesign. Dat is typisch Spaans, maar wel gebaseerd op een Duits elektrisch platform. En ook uit een Duitse fabriek, want de Cupra Born rolt van de band in de Volkswagenfabriek in het Duitse Zwickau. Daar bouwt men ook de Volkswagen ID.3 en de nieuwe Audi Q4 e-tron. Inderdaad, die fabriek kun je als ‘enorm’ omschrijven, of ‘giga’ in de termen van de grote Amerikaanse concurrent. De productie van de Cupra Born begint overigens in september.
Drie versies
De elektrische Cupra Born zal in drie versies op de markt worden gebracht. De basisversie heeft één elektromotor en achterwielaandrijving, en beschikt over een vermogen van 110 kW. In de krachtigste versie heeft de bestuurder 170 kW tot zijn of haar beschikking. Afhankelijk van het model en het accupakket (58 of 77 kWh) bedraagt de actieradius maximaal 340 of 540 kilometer volgens de WLTP-normen.
Het vermogen van de elektromotor wordt zoals gebruikelijk overgebracht door een versnellingsbak met één versnelling. Optioneel is de Cupra Born ook verkrijgbaar met een ‘E-boost’ waardoor het vermogen (kortstondig?) stijgt tot 170 kW. Dan sprint de Born van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden. Met het grotere (en zwaardere) accupakket kiest is die acceleratie een fractie minder vlot.
Cupra is het ‘prestatiemerk’ van Seat. Dat uit zich bij de Born helaas nog niet in een bijzonder hoog vermogen. Maar net als het exterieur is ook het interieur behoorlijk sportief. Voorin zijn er sportstoelen en een bijpassend sportief ogend stuurwiel. Centraal in het dashboard is een 12 inch touchscreen. Een head-up display met augmented reality is optioneel beschikbaar. De Born is ‘connected’ via de onlangs gelanceerde ‘My Cupra’-app waarmee je bijvoorbeeld de laadstatus van de auto kunt controleren.
Aan de DC-snellader kun je het accupakket opladen met een snelheid tot 125 kilowatt. Volgens de fabrikant kun je met die snelheid in zeven minuten een bereik van 100 kilometer bijladen. Het opladen van 10-80% duurt ongeveer een half uur. De prijzen van de Cupra Born zijn nog niet bekend.