Ford heeft vandaag duidelijk gemaakt dat ze hun elektrificatieplannen verder gaan opvoeren. Volgens eigen zeggen verwachten ze dat in 2030 ruim 40% van het wagenpark al elektrisch is aangedreven. Om mee te kunnen gaan in deze trend zullen de Amerikanen 24,5 miljard euro investeren in nieuwe modellen en twee nieuwe EV-platforms.
Nog geen eigen platform
Op dit moment heeft Ford nog geen eigen EV-platform, al doet men dit wel vermoeden. De Mustang Mach-E maakt echter gebruik van het GE-platform welke extern is ontwikkeld. Bij de recent gelanceerde F-150 Lightning heeft de fabrikant geen aanpassingen gedaan aan het onderstel en er dus letterlijk een accupakket onder gehangen.
Dat Ford nog geen eigen platform heeft is op zijn zachts gezegd wel opmerkelijk. Steeds meer fabrikanten werken juist hard aan een dergelijk EV-platform. Dit hebben ze zelf nu ook ingezien en in de aankomende jaren zal Ford ruim 24,5 miljard euro investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen en de ontwikkeling van een tweetal nieuwe platformen.
Verschillende EV-platforms
Het is duidelijk dat Ford direct met een tweetal EV-platforms zal werken. Hierbij wordt er een compacter platform ontwikkeld voor onder andere compacte auto’s en SUV’s. De kans dat dit platform uiteindelijk op Europese bodem ingezet zal worden is groot.
Het tweede platform is juist bedoeld voor pick-up trucks of andere grotere voertuigen. Deze categorie is juist erg populair in Amerika, maar niet in Europa. Er is dus een erg kleine kans dat wij ooit dit platform op Nederlandse bodem aan de tand kunnen voelen.
Dat Ford direct werkt aan een tweetal EV-platforms is niet vreemd. Steeds meer fabrikanten werken aan een dergelijke strategie. Op deze manier kan het modelaanbod flink uitgebreid worden. Het biedt fabrikanten daarnaast de kans om de elektrificatie sneller uit te rollen. Merken zoals GM en Tesla werken al aan dergelijke constructies.
GE2
Een belangrijk platform zal vermoedelijk de naam GE2 gebruiken. Het moet de directe opvolger worden van het bestaande GE-platform. Op dit laatste platform is nu de Mustang Mach-E gebouwd. Het GE2-platform zal voornamelijk compacte auto’s en SUV’s de ruimte bieden. De eerste tekenen van dit nieuwe platform zullen vermoedelijk in 2023 zichtbaar worden.
Wel is het duidelijk dat de Amerikanen zelf de accu’s willen ontwikkelen en produceren. Juist op dit punt is het wel een uniek punt. Veel fabrikant kiezen immers accupakketten van externe partijen. Het lithium-ion-accupakket zal in de toekomst door het leven gaan als IonBoost. Details over het accupakket ontbreken helaas vooralsnog.
Volkswagen
Voor verschillende Europese modellen werkt Ford goed samen met Volkswagen. Hierbij maken de Amerikanen gebruik van het bestaande MEB-platform. Op dit platform is onder andere de ID.3 gebouwd. Het is juist dit platform waar wij in Europa ook goed rekening mee moeten houden. De samenwerking lijkt namelijk te zijn opgezet speciaal voor Europese modellen. Er is dus een gedegen kans dat er in de toekomst een volledig elektrische Ford beschikbaar komt met een Volkswagen platform. Door deze samenwerking is er nog een derde platform waar wij nog rekening mee moeten houden, al is deze niet in eigen ontwikkeling.
Ford+
De nieuwe investeringsplannen zijn vandaag door Ford zelf kenbaar gemaakt. Onder de noemer Ford+ zal er in de aankomende jaren dus flink ontwikkelt worden op het gebied van elektrificatie. De investering van 24,5 miljard euro biedt ook ruimte voor de ontwikkeling van compleet nieuwe elektrische modellen. Details hierover ontbreken vooralsnog. Het investeringsbedrag zal tussen nu en 2025 gebruikt worden voor de plannen die Ford vandaag kenbaar heeft gemaakt. Het is duidelijk dat men er nu echt vaart achter zet. Eerder gaf men aan dat er tot 2025 ‘slechts’ 20 miljard euro geïnvesteerd zou worden in de elektrificatie.
Binnen het Ford+-plan komt de klant centraal te staan. Na de verkoop moet de klant nog steeds op de wenken bedient worden. Dat wil het bedrijf onder andere bereiken door onder andere meer toekomstige auto’s van netwerkconnectiviteit te voorzien, zodat deze over-the-air geüpdatet kunnen worden. Een belangrijke overeenkomst met Google hiervoor is inmiddels al gesloten. De toekomstige modellen zullen standaard voorzien worden van Android Auto.
Als aanvulling op de ontwikkeling van hun eigen accupakket wil Ford in 2030 een solid-state-accupakket in gebruik nemen. Deze toekomstvisie lijkt vooralsnog niet opgenomen te zijn in het investeringsbudget.