Zoals verwacht komt er ook een krachtiger topmodel van de Audi Q4 e-tron. Dat wordt de 50 quattro. Deze uitvoering heeft twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 220 kW en vierwielaandrijving. Wie op deze uitvoering zit te wachten: hij is per direct te bestellen.
Het is nog niet zo lang geleden dat Audi de Q4 e-tron (Sportback) lanceerde, het kleine broertje van de ‘normale’ e-tron. De nieuwe Q4 e-tron is compacter en betaalbaarder. Het wordt ook de eerste Audi op het veelzijdige, modulaire MEB-platform van de Volkswagen Groep. Maar tot op heden was de Audi Q4 e-tron alleen te bestellen als de ’35’ en ’40’. Daar is nu dus verandering in gekomen. Wie meer eisen stelt en ook meer te besteden heeft, kan nu ook Audi Q4-etron 50 quattro bestellen.
Twee elektromotoren
De nieuwe e-tron 50 Quattro is dus voorzien van twee elektromotoren. Eén op de vooras en één op de achteras. Als je de Audi e-tron 50 Quattro normaal gebruikt dan zal alleen de achterste elektromotor voor de voortstuwing zorgen. Zodra er meer vermogen of tractie nodig is, dat schakelt de elektronica automatische de voorste motor in en heb je dus vierwielaandrijving én extra power.
Als je vol gas geeft met de Audi Q4 e-tron 50 Quattro, dan stuwen de 220 kW hem binnen 6,2 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is begrensd tot 180 km/u.
Actieradius
Dankzij het 82 kWh accupakket kun je met een volledig opgeladen accu theoretisch een actieradius van 481 kilometer (volgens WLTP) halen. Wie de accu onderweg aan de DC-snellader op moet laden, kan dat met een laadsnelheid van 125 kW. In de praktijk betekent dat je de accu in iets minder dan een half uur van 10 tot 80% op kunt laden. Wie alleen maar even wat bij moet laden om thuis of op zijn bestemming te komen: in 10 minuten kun je voor 130 kilometer opladen.
Prijzen
Op dit moment kost de Audi Q4 e-tron 50 Quattro minimaal 64.815 euro. Maar dan krijg je hem wel als ‘Launch edition Advanced’. Dit pakket omvat Matrix LED-koplampen, sportstoelen, de Audi Virtual cockpit en MMI navigatie plus. Wie iets meer uit wil geven (67.500 euro) krijgt de ‘Launch edition Advanced plus’, die nog completer is met onder meer een panoramadak, parkeerhulp ‘plus’, achteruitrijcamera en adaptieve cruise control.
De sportiefste en duurste versie is De Audi Q4 50 e-tron quattro ‘Launch edition S Competition’, die bovengenoemde luxe combineert met een sportief S line exterieur en interieur, alsmede een sportonderstel. Je kunt Audi Q4 50 e-tron quattro nu al configureren, in juli staat hij ook in de showroom