Rolls-Royce heeft eindelijk kenbaar gemaakt dat men daadwerkelijk bezig zijn met een EV. Het prestigieuze Britse merk bevestigd hiermee officieel de komst van de Silent Shadow. Deze naam kwamen wij begin dit jaar al tegen toen de naam bij een Duits patentbureau werd geregistreerd.
Geen grote overstap
Met de komst van een EV zal het voor de nodige klanten een flinke overstap kunnen zijn. Volgens CEO Torsten Mueller-Oetvoes zal dit behoorlijk meevallen. De motoren in een Rolls-Royce zijn voornamelijk gemaakt op pure luxe en comfort. Lawaai is niet een woord wat in het woordenboek van de Britten voor komt. Een elektrische luxe sedan is dan eerder een mooi geschenk voor klanten zie juist deze rust in het interieur zoeken, aldus de CEO.
Compleet nieuw model
Even was er een vermoeden dat Rolls-Royce met een omgebouwde versie op de markt zou komen. Inmiddels is het duidelijk dat de Britten de EV vanaf de grond af opnieuw opbouwen en ontwikkelen. Volgens bronnen neemt men wel het onderstel van de Phantom over. Dit platform wordt verder aangepast om het geschikt te maken voor de Silent Shadow. De aanpassingen moet je vooral zoeken in het herbergen van de verschillende noodzakelijke accu’s.
Geheel alleen staat Rolls-Royce er gelukkig niet voor. De fabrikant kan rekenen op de technologische ondersteuning van het moederbedrijf BMW. De Silent Shadow loopt dan ook gelijk met de ontwikkeling van de BMW i7. Dit laatste model wordt de meest luxueuze elektrische sedan van de Duitsers. De nodige technologie van deze sedan zal dus zijn weg vinden in de Rolls-Royce.
Verwachtingen Silent Shadow
Veel is er nog niet bekend gemaakt over de Silent Shadow. De naam en de ontwikkeling zijn nu enkel bevestigd. Wanneer wij de EV mogen verwachten is eveneens door de CEO niet gemeld. Ergens hebben wij de verwachting dat de sedan volgend jaar zijn opwachting zal maken. De eerste exemplaren moeten dan in 2023 van de productieband rollen, maar dit kan zomaar nog een jaar opschuiven.
De Silent Shadow mogen wij qua afmeting vergelijken met de huidige Phantom. Gezien zijn afmeting is het ook aannemelijk dat de sedan over een accupakket zal beschikken van meer dan 100 kWh. Volgens bronnen wordt er inmiddels gesproken over een accupakket van 120 kWh. Deze informatie komt dan echter wel weer van bronnen die dicht bij de ontwikkeling van de BMW i7 staan. De actieradius zou ergens liggen rond de 650 kilometer.
De BMW i7 zou momenteel een krachtbron hebben die 640 pk produceert. Deze krachtbron zal naar alle waarschijnlijkheid ook naar de Silent Shadow komen. Dit betekent dat de eerste EV van de Britten direct ook een hele krachtige versie zal worden.