Vandaag heeft BMW officieel het doek getrokken van de i4. Het model stond al langer in de steigers en zo nu en dan gaven de Duitsers wat informatie vrij over het model. Zo is de i4 het eerste model die ook een elektrische variant krijgt van het befaamde M-model.
Vroege lancering
De komst van de BMW i4 kun je gerust wat opmerkelijk noemen. Waar veel fabrikanten eerst een nieuwe versie lancering van een bestaande benzineauto worden de rollen in Duitsland omgedraaid. De nieuwe i4 is feitelijk de elektrische variant van de benzine aangedreven 4-serie die later onthuld zal worden. Geheel verrassend is het overigens niet, want de informatie over deze vernieuwde 4-serie was voornamelijk gericht op de elektrische variant. Hierbij beleefd deze EV nu ook de primeur om een versie te krijgen met de M-badge.
Ten opzichte van de vorige generatie 4-serie zal de nieuwe serie ongeveer 15 centimeter langer worden. Desondanks slinkt de bagageruimte wel naar 470 liter en dat is dan weer 10 liter minder. De winst wordt dus vooral geboekt tussen beide assen.
i4 eDrive40
Het instapmodel van de BMW i4 is de eDrive40. Deze versie heeft een enkele elektromotor op de achteras die 340 pk weet te produceren. In 5,7 seconde kun je deze EV naar de 100 km/h jagen. Dankzij het 80,7 kWh accupakket ligt de actieradius op globaal 590 kilometer. De eDrive40 heeft standaard 17 inch licht metalen velgen, adaptieve dempers, luchtvering en Dynamic Stability Control. Voor wie wat meer sportief rijgedrag zoekt kan optioneel ook kiezen voor het M-onderstel of andere (grotere) velgen. Deze versie zal in de prijslijst opgenomen worden voor € 60.697,-. Deze prijs is uiteraard voor de ‘kale’ versie zonder de optionele accessoires.
M50
Wie graag meer prestatie uit zijn BMW wil halen kan het beste kiezen voor de i4 M50. Dit topmodel krijgt de beschikking over een tweetal elektromotoren die samen 544 pk genereren. Desondanks is de M50 in de sprint niet sneller in vergelijking met de eDrive40. Wel ligt de topsnelheid iets hoger, maar blijft begrensd op 225 km/h. Deze topversie is vooral herkenbaar aan de buitenzijde. Hierbij worden veel zwarte accenten gebruikt, maar krijgt het topmodel ook zijn eigen bumpers en spoilers mee.
Het accupakket op deze M50 blijft hetzelfde. Door het gebruik van twee elektromotoren zal de actieradius wel is naar beneden gaan. Volgens fabrieksopgave moet je ongeveer 510 kilometer ver komen. De eDrive40 heeft standaard 18 inch licht metalen M-velgen, adaptieve onderstel en Variabel Sport Steering. Voor € 73.496,- kun jij de trotse eigenaar zijn van deze nieuwe i4 M50.
Veel opties
Zoals wij het gewend zijn van BMW kan ook deze i4 gewoon helemaal naar wens samengesteld worden. Zo kun je de instapversie luxer aankleden met verschillende M-elementen in het interieur. De full-ledkoplampen kunnen tevens vervangen worden door adaptieve verlichting. In het interieur kun je nog kiezen uit Sensatec en Vernasca-leder dat in vijf kleuren beschikbaar is. Zoek je toch echt wat speciaals? Dan wordt jouw bestelling doorverwezen naar BMW Individual. Hier kun je onder andere kiezen voor andere soorten leder. De mogelijkheden lijken hierin eindeloos te zijn en er wordt dus gelukkig geen onderscheid gemaakt in de motorisering.
Interieur
Het interieur van de nieuwe i4 is wat minder extravagant als wat er eerder werd getoond in de conceptversie. Dat is wellicht maar goed ook, want het nieuwe dashboard straalt juist nog die rust uit die je zoekt in een BMW. Zoals wij het gewend zijn zitten alle knoppen gewoon weer op de logische plaats. De schermen zijn natuurlijk wel opvallend, maar niet overweldigend aanwezig.
De informatie voor de bestuurder wordt getoond op een gebogen 12,3 inch scherm. Het infotainmentscherm is 14,9 inch groot. Hier kun je rekenen op iDrive 8.0. Zaken zoals navigatie en instellingen kunnen makkelijker vanaf dit scherm aangestuurd worden. Hierdoor is het een echt genot om de i4 helemaal naar wens in te stellen.
Veiligheid
Aan veiligheid wordt natuurlijk ook gedacht. Bij een BMW is er nooit een gebrek geweest aan belangrijke veiligheidszaken. Wederom is de nieuwe i4 ruim uitgerust. Je kunt standaard rekenen op zaken zoals Front Collision Warning, Speed Limit Info, Lane Departure Warning en adaptieve cruise control. De optielijst wordt verder nog aangevuld met Driving Assistant met Rear Collision Prevention en Crossing Traffic Warning. Je kunt hierin echter nog wel een stap verder gaan door voor Driving Assistant (Professional) te kiezen. Dan blijft de i4 met een snelheid van 180 km/h ook nog netjes binnen de lijntjes op de snelweg. Dit laatste is natuurlijk alleen handig wanneer je de i4 in Duitsland op de staart wil trappen waar dat nog mag.