BMW heeft meer details vrijgegeven over de aanstaande lancering van de iX. De Duitse autofabrikant wil de elektrische SUV vanaf november wereldwijd gaan leveren. Wij noemen met een SUV, BMW zelf spreekt van een “een frisse nieuwe invulling van het Sports Activity Vehicle (SAV) concept”. De iX is de allereerste elektrische SUV van BMW, die helemaal als elektrische auto is ontworpen.
Vierwielaandrijving standaard
Kopers kunnen bij de lancering vooralsnog kiezen uit twee modelvarianten. Beide hebben twee motoren en vierwielaandrijving. De BMW iX xDrive50 heeft een systeemvermogen van 385 kW en een maximum koppel van 765 Nm, de BMW iX xDrive40 krijgt 240 kW vermogen en een koppel van 630 Nm. De BMW iX xDrive40 accelereert van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden. Met de iX xDrive50 kun je vanuit stilstand in 4,6 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is bij beide modellen elektronisch begrensd op 200 km/u.
Tractiecontrole met ARB technologie
De elektrische aandrijflijn van de BMW iX moet onder alle rijomstandigheden exact de juiste hoeveelheid aandrijfkracht op de voor- en achterwielen brengen. Hiervoor heeft BMW een intelligente regeling ontwikkeld die een volledig variabele krachtoverbrenging mogelijk maakt. Vanwege de efficiëntie maakt de auto alleen gebruik van achterwielaandrijving maar schakelt automatisch over naar vierwielaandrijving als er meer tractie nodig is.
Actieradius tot 630 kilometer
BMW past in de iX een nieuwe accuceltechnologie toe, die nog meer dichtheid heeft dan de accu in de i4. De energiedichtheid op celniveau is zo’n 40 procent hoger dan die van de accu van de BMW i3 uit modeljaar 2020.
Het iX xDrive50-model heeft een 111,5 kWh accupakket (netto 105,2 kWh), het accupakket van de iX xDrive40 heeft een capaciteit van 76,6 kWh (netto 71 kWh). Mede door de grote efficiëntie van de aandrijftechnologie, een lage luchtweerstand (cw-waarde 0,25) en de nieuwste accuceltechnologie haalt de BMW iX xDrive40 waarschijnlijk een actieradius tot 425 kilometer, de BMW iX xDrive50 zou zelfs 630 kilometer volgens de WLTP-norm moeten halen.
Ruimte
De BMW iX is geen kleine jongen. Hij is 4953 millimeter lang, 1967 millimeter breed en 1695 millimeter hoog. BMW past in de iX de eDrive-technologie van de vijfde generatie toe. Hierbij bevinden zich zoals gebruikelijk de elektromotor, vermogenselektronica en transmissie in één behuizing. Dit komt volgens BMW de vermogensdichtheid en efficiëntie ten goede. Er is nog een voordeel, hierdoor wordt namelijk de inbouwruimte in de buurt van de voor- en achteras bijzonder efficiënt benut. En daardoor wordt er weer extra ruimte voor de inzittenden gewonnen.
Standaard heeft de BMW iX een warmtepomp met geïntegreerd verwarmings- en koelsysteem voor het interieur, de accu en de aandrijving. Dankzij een voorspellend thermisch beheer kan de iX de bedrijfstemperatuur van de accu tijdig te optimaliseren voor een stop bij een snellaadstation, zodat men de accu snel en efficiënt kan opladen.
Snelladen met 150 kW en 200 kW
De BMW iX kan aan de snellader worden opgeladen met een vermogen van 150 kW (BMW iX xDrive40) en 200 kW (BMW iX xDrive50). Laden van 10 tot 80 procent kan met de BMW iX xDrive40 in ongeveer 31 minuten. Met de BMW iX xDrive50 duurt dat ongeveer 35 minuten.
Nieuwe generatie BMW iDrive besturingssysteem
De nieuwe generatie van BMW’s iDrive is zo ontworpen dat de iX met de bestuurder communiceert in een “natuurlijke dialoog”. Net als in de i4 is het systeem gebaseerd op het nieuwe BMW Operating System 8. Volgens BMW is het ontworpen met de nadruk op de touch-functie van het nieuwe BMW Curved Display. Ook is er een sterke focus op communicatie via spraak met de uitgebreid verbeterde BMW Intelligent Personal Assistant.
Dat BMW Curved Display vormt een set beeldschermen bestaande uit een 12,3 inch Information Display en een Control Display met een diagonaal van 14,9 inch. Die bevinden zich achter een gemeenschappelijk, naar de bestuurder toe gebogen glasoppervlak. De digitale persoonlijke assistent heeft extra mogelijkheden. Hij maakt nu contact met de inzittenden in de vorm van een nieuwe grafische schil.
De consumentenadviesprijs voor de BMW iX start bij € 86.996,- voor de xDrive40. Later zal BMW ook de iX M60 met een systeemvermogen van 440 pk lanceren.