Afgelopen vrijdag vond het ‘Delivery Event’ van de Tesla Model S Plaid plaats. Hier combineerde de Amerikaanse autofabrikant de officiële onthulling van de Model S Plaid met de levering van de allereerste exemplaren van deze nieuwe, snelle uitvoering. Er was een select aantal klanten en Tesla-fans uitgenodigd. Tesla CEO Musk demonstreerde de Model S Plaid en reed daar ook zelf in de auto. Hij noemde de Model S Plaid de ‘snelste productieauto ooit’. De naam Plaid is overigens een verwijzing naar de extreme snelheden van een ruimteschip in de film Spaceballs optrekt. De Model S Plaid is ook behoorlijk snel, hij heeft een topsnelheid van circa 320 kilometer per uur en kan in 2,1 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
Geen Model S Plaid+
Eigenlijk zou er ook een ’Plaid+’ variant komen. Deze zou net zo snel zijn, maar met een nog grotere actieradius dan de ongeveer 650 kilometer die de ‘normale’ Plaid uitvoering op een acculading haalt. Maar Tesla besloot recentelijk om die te annuleren. Elon Musk gaf aan dat deze er niet komt omdat de actieradius van de normale Plaid al meer dan voldoende is. Een actieradius van meer dan 800 kilometer leek hem bij nader inzien niet zo zinnig, omdat de meeste bestuurders voordat ze die afstand hebben bereikt allang een of meerdere pauzes hebben genomen. Dan hebben ze dus ook de nodige gelegenheid gehad om hun auto tussentijds op te laden. Vanwege de geannuleerde Plaid+ hadden veel Tesla-fans de stille hoop dat Tesla als ‘compensatie’ een verrassing uit de hoge hoed zo toveren voor de normale Plaid-versie. Dat was helaas voor hen niet het geval.
Aandrijflijn
Tesla heeft de ruim 100.000 euro kostende Model S Plaid een nieuwe aandrijflijn gegeven met drie motoren. De elektromotoren, waarvan de rotoren in koolstof zijn bevat, hebben volgens Tesla ‘bijna ideale’ eigenschappen. Ze draaien bij vol vermogen iets meer dan 20.000 omwentelingen per minuut. Verder heeft Tesla het temperatuurbeheer van de accu’s verbeterd waardoor de Model S Plaid herhaaldelijk op volle kracht kan worden belast zonder dat de prestaties verminderen.
Ook de nieuwe warmtepomp draagt bij aan de verbeterde prestaties, maar dan vooral wat betreft de actieradius. De nieuwe warmtepomp van de Model S heeft bij lage temperaturen een 30 procent hoger rendement en heeft ongeveer 50 procent minder energie nodig om het interieur te verwarmen. Dat betekent dat het verlies aan actieradius in de wintermaanden een flink stuk is gereduceerd.
Andere wijzigingen
De Plaid-uitvoering heeft niet alleen een krachtigere aandrijflijn maar ook de nodige wijzigingen aan het exterieur en interieur. Deze wijzigingen zal Tesla ook doorvoeren bij de andere uitvoering van de Tesla Model S (Long Range). Over het exterieur kunnen we kort zijn: Tesla heeft de chromen accenten vervangen door zwart. Voorts heeft de Plaid-versie ook nog een bescheiden achterspoiler.
De wijzigingen aan het interieur zijn wat ingrijpender. Ten eerste heeft Tesla het verticale centrale touchscreen nu horizontaal geplaatst. Ook heeft de auto een nieuw stuurwiel met een afgevlakte onderzijde en een open bovenkant. Het is niet helemaal duidelijk of dit stuur ook in de Long Range versie wordt geleverd. Het is wel afgebeeld in de configurator maar dat zegt niet alles. Ook achterin zijn er de nodige wijzigingen. Zo hebben de inzittenden op de achterbank voortaan meer beenruimte en hoofdruimte. De centrale armsteun heeft een geïntegreerde opbergruimte en de mogelijkheid voor draadloos opladen van smartphones. Ook zit er voor de achterpassagiers een beeldscherm aan de achterkant van de middenconsole.
Hoewel Tesla vrijdag dus al de eerste exemplaren van de Model S Plaid uitleverde, moeten we in Europa nog tot begin volgend jaar wachten tot we de vernieuwde Model S en Model X tegemoet kunnen zien.