Vandaag heeft Volvo de Concept Recharge voorgesteld. Het nieuwe conceptmodel is een belangrijk model voor de aankomende jaren. Tot aan 2030 geeft het ons een goed idee wat de Zweden van plan zijn met hun elektrisch aanbod. Zowel de eerste lijnen geven een prima indruk, maar de technologische vooruitgang biedt meer perspectief. De Concept Recharge heeft alles in zich om meer informatie prijs te geven over wat wij kunnen verwachten.
SPA2-platform
Het is al langer duidelijk dat de volgende generatie elektrische Volvo’s op het nieuwe SPA2-platform zullen staan. Het platform biedt volgens eigen zeggen in ieder geval ruimte aan een grote accu. Het accupakket zal tussen de twee assen geplaatst worden waardoor de wielbasis ook nog eens variabel kan zijn.
Het nieuwe SPA2-platform zal ruimte bieden aan onder meer de nieuwe XC90 en V90 (en S90). Het is dus vooral geschikt voor middelgrote en grote auto’s van het merk. Mogelijk dat de S60 zijn weg ook nog kan vinden op dit vernieuwde platform. De XC90 moet het eerste model worden die op basis van dit nieuwe platform zal staan.
Recharge Concept designtaal
De Recharge Concept is een voorbode op wat wij in de aankomende jaren vanuit Volvo kunnen verwachten. Bepaalde lijnen zullen hierbij een belangrijke rol spelen in het complete geheel. Opvallende zaken in het ontwerp is onder andere de sterk aflopende neus. Het dak loopt aan de achterzijde juist weer iets naar beneden. Dit design hebben wij al eerder gezien op de eerste tekeningen van de Polestar 3. Hierdoor mag je gerust aannemen dat dit vermoedelijk doorgezet zal worden naar productieversies.
De nieuwe lijnen zorgen, volgens Volvo, voor een betere aerodynamica. Als de luchtstroom soepel langs de auto kan lopen is de weerstand een stuk lager. Dit kan direct invloed hebben op de actieradius van de EV.
Interieur
Wanneer er een blik wordt geworpen in het interieur vallen direct enkel zaken op. De vloer is in ieder geval vrijwel vlak. Enkel tussen de voorstoelen zien wij nog een ‘bobbel’ in de vloer. Het design is verder strak en minimalistisch. Dit is natuurlijk wel iets wat wij al vaker terug zien komen in elektrische auto’s. Alle zaken zullen aangestuurd worden vanaf een 15 inch groot centraal infotainmentscherm. Deze is dan wel weer goed aanwezig als je de proporties bekijkt van het dashboard.
Veel informatie over de modellen zelf gaf Volvo helaas nog niet. Wij zullen het allemaal nog even moeten afwachten wat er in de aankomende periode gepresenteerd zal worden. De toekomst voorspelt de fabrikant zelf zeer rooskleurig.