Afgelopen voorjaar kondigde Ferrari aan dat het vaart zou zetten achter de lancering van zijn eerste elektrische auto. Maar tot die tijd zullen we het moeten doen met deels elektrische auto’s van het Italiaanse merk. Bijvoorbeeld de zojuist onthulde 296 GTB sportwagen met plug-in hybride aandrijving en middenmotor.
Ferrari voert, voor het eerst sinds de Dino uit de jaren zestig, een auto uit met een V6-motorblok. Deze levert 488 kW. Verder heeft de nieuwe 296 GTB ook een 122 kW elektromotor. Het totale systeemvermogen bedraagt dus 610 kW. Daarmee kan de sportauto in 2,9 seconden van nul naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid bedraagt ruim 330 km/u.
Elektrische actieradius slechts 25 km
Op zich is het toevoegen van een elektromotor bij een sportwagen een hele logische oplossing. De elektromotor is niet alleen ideaal voor de korte ritjes in de omgeving maar draagt dankzij zijn hoge instant koppel ook wezenlijk bij aan de acceleratie. Maar de 7,45 kWh accu van de Ferrari 286 GTB geeft de auto een elektrisch bereik van slechts 25 kilometer.
Om het volume en het gewicht te minimaliseren, zijn het koelsysteem, de structuur en de bevestigingspunten geïntegreerd in een enkele component. Ook de controllers van de accucellen zijn rechtstreeks in de accumodules geïnstalleerd om volume en gewicht te beperken.
Verder is het de eerste motor van Ferrari waarbij de turboladers in de V zijn geïnstalleerd. Dit om de aandrijflijn zo compact mogelijk te houden, het gewicht te verminderen en het zwaartepunt te verlagen.
Rijplezier
Na de SF90 Stradale is de 286 GTB de tweede Ferrari met een plug-in hybride aandrijflijn. Ferrari heeft veel aandacht besteed aan de overgang tussen de elektrische en hybride modus. Dit is naar eigen zeggen essentieel voor de sportwageneigenschappen van de 296 GTB, aldus Ferrari. De manier waarop de aandrijflijn met het beschikbare vermogen omgaat. Draagt in hoge mate bij aan het rijplezier.
“De 296 GTB herdefinieert het concept van rijplezier en garandeert pure emotie, niet alleen bij het rijden op de limiet, maar ook in alledaagse rijsituaties,” vertelt Ferrari. “De compacte afmetingen van de auto en de introductie van innovatieve dynamische regelsystemen zorgen er samen met de zorgvuldig verfijnde aerodynamica voor dat de bestuurder onmiddellijk zijn verbazingwekkende wendbaarheid en reactievermogen op commando’s ervaart.”
Vier rijmodi
De 296 GTB beschikt naast de traditionele manettino ook over een keuzeschakelaar voor de vier rijmodi. De E-Drive-modus is puur elektrisch. Hybride is de standaardinstelling en geeft de best mogelijke energie-efficiëntie. In de Performance-stand wordt altijd voldoende elektriciteit in de accu opgeslagen om tussenacceleraties te kunnen volbrengen. In de Qualify-stand houdt de aandrijving geen rekening te houden met de acculading.
Begin volgend jaar
De marktintroductie van de 296 GTB staat gepland voor het eerste kwartaal van 2022 in Europa. Hij is verkrijgbaar vanaf 269.000 euro exclusief BPM.