Stellantis heeft zijn elektrificatieplannen voor de komende jaren bekend gemaakt. Ongeveer zes maanden na zijn ontstaan uit de bedrijfscombinatie van PSA Group en Fiat Chrysler Automobiles (FCA), hield Stellantis een groot evenement – Stellantis EV Day 2021 – om zijn plannen te presenteren. Het is duidelijk dat de plannen groots zijn en er flink geld wordt gepompt in deze combinatie om de plannen werkelijkheid te laten worden.
Forse investering
Om de elektrificatieplannen te kunnen behalen zal Stellantis in de aankomende periode ruim € 30 miljard investeren in de ontwikkeling. Dit geld zal worden verspreid door te investeren in nieuwe aandrijflijnen, softwareontwikkeling en investeringen in de joint-venture. De forse investering zal uiteindelijk verspreid worden over de 14 merken die onder de vlag van Stellantis vallen, waaronder Peugeot en Fiat.
Doelstellingen Stellantis
Op de lange termijn wil Stellantis uiteraard deze forse investering weer terug verdienen. Hierbij heeft men een routekaart uitgestippeld waarbij er enkele doelen zijn gesteld om de huidige kosten omlaag te krijgen. Een belangrijke peiler in het verhaal zijn de kosten voor accupakketten. Vanwege het hoge volume en doorontwikkeling wil Stellantis op de lange termijn de kosten hiervan fors terugdringen. Daarnaast wil de groep de productie- en distributiekosten verder naar beneden brengen.
Als extra bijkomstigheid wil men met nieuwe software extra inkomsten genereren. Hierbij moet je denken aan applicaties die op afstand gekocht kunnen worden door klanten. Een mogelijkheid zou ook kunnen zijn dat Stellantis onder licentie hun software beschikbaar stelt. Uiteindelijk moet de bedrijfswinst in 2026 fors gestegen zijn.
Het uiteindelijk doel is dat er in 2030 ruim 70% van hun auto’s volledig elektrisch zijn in Europa. In Amerika zijn ze wat voorzichtiger en verwachten ze dat er ‘slechts’ 40% volledig elektrisch zullen zijn.
Verschillende merken
Onder Stellantis zijn er 14 verschillende merken. Elk merk heeft zijn eigen unieke (rij)eigenschappen. Aan deze unieke eigenschappen wil Stellantis niet sleutelen. Het DNA van het merk moet nog steeds hetzelfde blijven, alleen moet het wel groener worden. Elk merk heeft nu wel zijn eigen slogan meegekregen. In de aankomende jaren kunnen wij deze uitspraken dus vaker voorbij zien komen.
- Abarth – “Mensen opwarmen, maar niet de planeet”
- Alfa Romeo – “Vanaf 2024 wordt Alfa Alfa e-Romeo”
- Chrysler – “Schone technologie voor een nieuwe generatie gezinnen”
- Citroën – “Citroën Electric: welzijn voor iedereen!”
- Dodge – “Verscheur de straten … niet de planeet”
- DS Automobiles – “De kunst van het reizen, vergroot”
- Fiat – “Het is pas groen als het groen is voor iedereen”
- Jeep – “Zero Emission Freedom”
- Lancia – “De meest elegante manier om de planeet te beschermen”
- Maserati – “De beste prestaties in luxe, geëlektrificeerd”
- Opel – “Groen is het nieuwe cool”
- Peugeot – “Duurzame mobiliteit omzetten in quality time”
- Ram – “Gebouwd om een duurzame planeet te dienen”
- Bedrijfsvoertuigen – “De wereldleider in e-commerciële voertuigen”
Vernieuwde platformen
Als onderdeel van de forse investering zal Stellantis een viertal nieuwe platformen ontwikkelen. Elk platform heeft zijn eigen voordelen. Afhankelijk van de auto kan het juiste platform gekozen worden. Het voordeel van deze strategie is dat de kosten hierdoor flink gereduceerd kunnen worden. Verschillende merken kunnen immers hetzelfde platform afnemen. Volgens Stellantis moet het mogelijk zijn om 2 miljoen stuks per platform jaarlijks te kunnen produceren. Je kunt je dus goed voorstellen dat deze groep echt voor schaalvoordeel gaat gezien de hoge productievolumes.
- STLA Small , met een bereik tot 500 kilometer (37-82 kWh accupakket)
- STLA Medium , met een bereik tot 700 kilometer (87-104 kWh accupakket)
- STLA Large , met een bereik tot 800 kilometer (101-118 kWh accupakket)
- STLA Frame , met een bereik tot 800 kilometer (159-200+ kWh accupakket)
Het kleinste platform zal vooral ingezet worden bij kleinere modellen van de merken. Het middelgrote platform zien wij vooral bij de grotere en luxere auto’s terug. Het grote platform is vooral bedoeld voor de Amerikaanse spierkracht AWD’s. Het laatstgenoemde platform zal voornamelijk ingezet worden bij bedrijfsvoertuigen.
Techniek
Op het gebied van techniek heeft Stellantis ook nog wel het nodige te melden. Naast de genoemde platformen kan er nog gekozen worden voor de aandrijving. Hierbij is er keuze uit een drietal elektromotoren. Deze kunnen onderling prima gecombineerd worden om bijvoorbeeld een AWD op de markt te kunnen zetten. Deze elektromotoren zullen in eigen fabrieken geproduceerd worden waardoor de kosten flink gereduceerd kunnen worden.
Dankzij de nieuwe software kunnen deze elektromotoren zo nu en dan voorzien worden van een update. Volgens Stellantis kan dit voordelen opleveren ten aanzien van de levensduur van bijvoorbeeld de elektromotor(en) en/of het accupakket. Door alles in eigen huis te ontwikkelen kun je alles naadloos samenvoegen.
Accu’s
Stellantis wil met betrekking tot de accu’s ook flink groeien. In 2024 zal de groep een tweetal verschillende accu’s aanbieden. Hierbij is er de vrije keuze voor een accupakket die is gebaseerd op nikkel met een hoge energiedichtheid. Er zal daarnaast nog een nikkel- en kobaltvrije versie op de markt komen. Deze is in de aanschaf en dagelijks gebruik goedkoper, maar heeft wel een lagere actieradius.
In 2026 wil Stellantis voor het eerst solid-state accu’s aanbieden. Exacte informatie hierover ontbreekt vooralsnog, omdat de ontwikkeling nog in volle gang is.
Om alles in goede banen te krijgen zullen er in de aankomende periode ook flink wat gigafactory’s uit de grond worden gestampt. Deze fabrieken zijn louter bedoeld voor de productie van deze accupakketten. Er zullen er sowieso enkele in Europa worden geplaatst. Zo is duidelijk dat men een dergelijke fabriek in Duitsland en Frankrijk willen plaatsen.
Stellantis is van plan zich ook bezig te houden met de levering van batterijmaterialen en de volledige levenscyclus te dekken door middel van reparatie, herfabricage, tweede leven en recycling. Hoe dit verder in het vat gegoten zal worden zal op een later stadium kenbaar gemaakt worden.