Het zal niet meer duren of de serieproductie van de Volkswagen ID.Buzz gaat van start. Dit moet de elektrische opvolger worden van de iconische bestelwagen die de Duitsers ook wel liefkozend ‘Bulli’ noemen. Naar verluidt is Europese marktintroductie van de ID.Buzz gepland voor het derde kwartaal van volgend jaar.
Nog weinig bekend
Net als de andere ID-modellen vormt het MEB-platform ook de basis voor de ID.Buzz. Helaas zijn er nog geen technische gegevens of prijzen bekendgemaakt. We kunnen daarom alleen refereren aan het studiemodel dat Volkswagen in 2017 liet zien. Dat model was 4,94 meter lang, 1,98 meter breed en 1,96 meter hoog. De aandrijving werd verzorgd door twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 275 kW. Dankzij een 111 kWh accupakker zou de actieradius ruim 600 km (NEDC) bedragen. We mogen ervan uitgaan dat dit de specificaties van het topmodel is en dat er zeker voor de bestelwagenvariant ook versies met achterwielaandrijving en een kleiner accupakket komen.
Personenversie
Net als de Bulli moet de ID. Buzz Volkwagen’s meest ‘emotionele’ elektrische auto tot nu toe worden. Automotive News zegt nieuwe informatie over de geplande eerste versies te hebben. Uiteraard komen er voor Europa en de VS normale personenversies. Maar voor de Europese markt komt er ook een personenversie met zes zitplaatsen die geschikt zal zijn voor ‘ride pooling’. De achterstoelen zijn dan afzonderlijk toegankelijk en beschikken ook over een afzonderlijk informatiescherm. Voor de Verenigde Staten komt er een versie die geschikt is ‘ride-hailing’. Die heeft waarschijnlijk slechts vier zitplaatsen achterin, waarbij er net als in de Multivan twee naar achteren zijn gericht.
Bestelversie
Net als bij de huidige VW T-serie komt er ook een bestelwagenversie. Die is vooral bedoeld door bezorgers en distributie. Volkswagen wil hiermee inspringen op de enorme vlucht die de e-commerce heeft gemaakt.
Autonome rijtechnologie
In samenwerking met de Amerikaanse specialist Argo AI zet Volkswagen ook vaart achter de autonome rijtechnologie met de ID.Buzz. Automotive News beweert dat de functies voor autonoom rijden op Level 4 in 2025 klaar moeten zijn. De ID.Buzz zou dan onder bepaalde omstandigheden autonoom kunnen rijden – ook voor het vervoer van goederen.
Christian Senger, hoofd ontwikkeling bij Volkswagen Bedrijfswagens, ziet autonome bestelwagens als een oplossing voor de toenemende hoeveelheid pakketbezorgingen. “Ons antwoord zijn autonome bestelwagens voor de distributienetwerken van morgen, waarbij bezorgers geen rijbewijs meer nodig hebben en bijrijders worden die zich concentreren op hun lading en de volgorde van de leveringen”.