Dit jaar komt de Valkyrie hypercar van Aston Martin op de markt. Deze heeft een hybride aandrijving. Aansluitend kunnen we uitkijken naar de Valhalla. Deze plug-in hybride supercar zal in 2023 op de markt komen. Aston Martin gunt ons nu al een preview van dit model. De Valhalla wordt volgens Aston Martin een “uitzonderlijke, volledig op de bestuurder gerichte hybride supercar met middenmotor”.
Nieuwe maatstaven
De Aston Martin Valhalla is niet zo maar een aanvulling van het modellengamma. Het moet ook de aanwezigheid van het Engelse merk in de Formule 1 weerspiegelen. Daarnaast moet de Valhalla ook nieuw maatstaven zetten op het gebied van dynamiek, prestaties. Bovendien is de Valhalla een volgende stap in de overgang van verbrandings- naar hybride en volledig elektrische aandrijflijnen. Tegen 2025 moet elk model van Aston Martin gedeeltelijk of volledig elektrisch zijn. Versies met alleen verbrandingsmotoren zijn vanaf 2030 alleen beschikbaar voor het circuit.
Andere motor
Oorspronkelijk zou de Valhalla een V6 motor en 1000 pk krijgen. Later werd het project opnieuw geëvalueerd en besloot men een andere motor te kiezen. Dit kan te maken hebben met het feit dat Mercedes-Benz een belang in Aston Martin heeft. De productieversie van de Valhalla krijgt nu een Mercedes krachtbron. Mercedes-Benz, dat al een belang heeft in Aston Martin, wil zijn aandeel zelfs verhogen tot 20 procent. Ook werkt men al enige tijd samen. De huidige directeur van Aston Martin, Tobias Moers, had eerder een bestuurszetel bij Mercedes-dochter AMG.
Formule 1
Bij de ontwikkeling van het chassis, de aerodynamica en de elektronica van de Valhalla maakt Aston Martin naar eigen zeggen volop gebruik van de ervaring die het Britse merk in de Formule 1 heeft opgedaan. De hybride aandrijving bevat de nieuwste technologie. Aston Martin zal de auto vervaardigen van geavanceerde materialen zoals koolstofvezel om een hoogwaardige, lichtgewicht constructie te garanderen. De aandrijfsysteem bestaat uit een combinatie van een 552 kW V8-benzinemotor en twee elektromotoren alsmede het bijbehorende accupakket.
Actieradius stelt toch wat teleur
Aston Martin vertelt nog niet veel over het ‘elektrische’ gedeelte van de aandrijflijn, behalve dan het feit dat die het systeemvermogen verhoogt naar maar liefst 699 kW. Verder is bekend dat de Valhalla een (toch wel teleurstellende) actieradius van 15 kilometer heeft in zuiver elektrische modus. In die modus haalt de Valhalla een topsnelheid van 130 km/u.
Prestaties
De Valhalla haalt volgens Aston Martin een topsnelheid van 330 km/h. De sprint van 0 naar 100 km/h duurt met deze auto slechts 2,5 seconden. In dit segment is de rondetijd op de Nordschleife van de Duitse Nürburgring een populaire graadmeter. Hier mikt men op een rondetijd van 6:30.
“De Valhalla is onze eerste kans om echt te laten zien waartoe we in staat zijn in termen van echte productie,” zei Ralph Illenberger, hoofd aandrijflijnontwikkeling van Aston Martin. “Het resultaat is een aandrijflijn van wereldklasse voor een efficiënte, extreem krachtige supercar.”
Minder duur
De exacte prijs van de Aston Martin Valhalla is nog niet bekend. Eerder was er sprake van een prijs van minimaal een miljoen euro. Volgens berichten in de media gaat het model nu aanzienlijk minder kosten. Ook zou er geen sprake meer van zijn dat men maar maximaal 500 eenheden gaat bouwen.