De nieuwe Volkswagen ID.5 maakt het ID-modellengamma van de Duitse autofabrikant nog een stukje completer. Hoewel dit model pas volgend jaar leverbaar zal zijn, mocht de pers er vorige week al een stukje mee rijden. De ID.5 is de coupé-variant van de ID.4. Aan de voorzijde is er ook amper verschil te zien, aan de achterzijde uiteraard des te meer. Hij is ook net zo lang en net zo breed. Aan de achterzijde heeft hij echter een sterk aflopende daklijn. Verrassend genoeg gaat dat amper ten koste van de binnenruimte. Zelfs de inhoud van de bagageruimte moet nagenoeg gelijk zijn al kun je de bagage natuurlijk wel minder hoog opstapelen. Ook heeft de ID.5 een vrij grote achterspoiler waarmee het de eerste Volkswagen sinds de VW Scirocco uit de jaren ’80 is die standaard een grote achterspoiler heeft.
Interieur
Wie denkt dat de ID.5 van binnen wél compleet anders is dan de ID.4 komt bedrogen uit. Volkswagen is hier vrij conservatief geweest. Het interieur heeft het inmiddels bekende 5,3 inch digitale instrumentenpaneel dat we ook van de ID.3 en ID.4 kennen, net zoals het 12 inch centrale touchscreen en de grote head-up display met augmented reality. De software van de ID-serie, waarmee VW een soort van valse start maakte, zal bij de ID.5 wél tot de nieuwste versie zijn bijgewerkt.
Er zijn verschillen aan het interieir, voor zover dat aan het afgedekte dashboard te zien was, maar die zijn gering. En dat heeft ook zijn voordelen. Want als VW de ID.4 drastisch zou veranderen zou die daardoor ook onnodig duur worden en dat is gelukkig niet het geval. Hij zal hooguit zo’n 2000 euro duurder zijn dan de ID.4, is onze verwachting.
GTX-versie
De pers mocht met een pre-productiemodel rijden waarvan de carrosserie was gecamoufleerd met een spectaculaire goudkleurige camouflagefolie. Ook het interieur was voor een groot deel afgedekt. De pers mocht dan ook geen beelden maken van de kofferbak en het interieur. De versie waar de pers mee mocht rijden, was de GTX, de meest krachtige en luxueuze versie, mét vierwielaandrijving. De GTX is dan wel de meest sportieve versie van de elektrische Volkswagens maar dat wil niet zeggen dat hij net zo sportief is als de GTI-versies van de Volkswagens met verbrandingsmotoren. Volkswagen legt de focus bij de GTX namelijk ook wat meer op luxe en comfort.
Aandrijving
De aandrijflijn van de VW ID.5 GTX bestaat uit een synchrone elektromotor op de achteras en een asynchrone motor aan de voorzijde. De motor achterin is altijd actief en zal ook het meeste vermogen leveren. De elektromotor vooraan komt pas in actie wanneer het moeilijk wordt of wanneer er extra tractie nodig is. Dankzij de twee motoren, die een gezamenlijk systeemvermogen van 220 kW leveren, komt de auto vlot uit de startblokken. Wie heel sportieve aspiraties heeft zal het niet waarderen dat de topsnelheid begrensd is op 180 km/u.
Actieradius
Omdat de ID.5 (nog) niet in een basisversie wordt aangeboden, is hij uitsluitend verkrijgbaar met het grote 77 kWh accupakket en vermoedelijk ook met een uitgebreidere uitrusting. Naar verluidt heeft de ID.5 GTX een WLTP-actieradius van 497 kilometer. Dat is heel keurig, net als het DC-laadvermogen van maximaal 125 kW. Hierdoor is de auto ook prima te gebruiken op langere vakantieritten. Maar qua DC-laadvermogen moet de ID.5 het wel afleggen tegen de nieuwe Hyundai Ioniq 5 en de nieuwe Kia EV6 die (aan geschikte laders!) een laadvermogen van 240 kW hebben.
Rijden
Met zoveel overeenkomsten met de ID.4 is het niet zo gek dat de ID.5 GTX nagenoeg exact hetzelfde rijdt als de ID.4 GTX. Ook hier merk je het hoge gewicht in de bochten. De goed afgestelde DCC-vering houdt dat echter keurig onder controle. De nieuwe VW ID.5 GTX rijdt daardoor behoorlijk sportief, maar hij is ook neutraal en soepel om genoeg er ook gewoon lekker comfortabel mee te toeren.