De oudere modellen van Ferrari kan iedereen zich nog wel herinneren. Menigeen had wel een poster boven zijn bed hangen van een felrood exemplaar. De ronkende motoren kon je bijna al vanaf de poster horen en ruiken. Hier komt nu verandering in, want The Little Car Company heeft een elektrische replica gemaakt van de 250 Testa Rossa uit 1957.
Unieke replica
De naam van het bedrijf doet al vermoeden waar het op uit zal draaien. The Little Car Company heeft namelijk een unieke volledig elektrische replica gemaakt van de Testa Rossa uit 1957. De afmeting is exact 75% in vergelijking met zijn origineel. Wederom heeft het bedrijf aangetoond dat het een specialist is in de ontwikkeling en productie van junior-auto’s.
Om alles nog wat unieker te maken wordt elke carrosserie nog met de hand vervaardigd uit aluminium. De proces werd in 1957 ook zo toegepast op de originele auto. De stuur- en ophangingsgeometrie zijn hetzelfde als het origineel om een authentiek rijgedrag mogelijk te maken, terwijl het interieur ook een getrouwe reproductie is. Onderhuids heeft de Testa Rossa J natuurlijk wel een update gekregen, behalve de elektrische aandrijving. Zo zijn bijvoorbeeld de ‘oude’ trommelremmen vervangen door Brembo remschijven.
Samenwerking Ferrari
Wat deze elektrische Testa Rossa nog extra speciaal maakt is de intensieve samenwerking met Ferrari. Het is daarom dat deze replica ook daadwerkelijk het embleem van Ferrari mag dragen. Ondanks dat het project volledig binnen de muren van The Little Car Company heeft plaatsgevonden heeft Ferrari wel degelijk zeggenschap gehad en waar nodig zelfs geholpen.
Vanuit Marenello werd streng toegezien op het gebruik van de juiste kleuren. De samenwerking werd zelfs nog een stuk specialer dankzij de Classiche-afdeling. De originele ontwerptekeningen gingen richting The Little Car Company. Die tekeningen werden gescand en digitaal opnieuw opgemaakt om het chassis en andere componenten te bouwen. Ergens kun je dus stellen dat wij hier de eerste echte elektrische Ferrari zien, al is hij wat verkleint.
Testa Rossa J niet voor iedereen
Als je de auto ziet lijkt het alsof werkelijk iedereen er mee weg kan rijden. Toch zijn er wel restricties aan deze auto. Behalve de oplage van 299 stuks moet je in ieder geval wel ouder dan 14 jaar zijn. De EV is niet gehomologeerd voor gebruik op de weg en dus enkel goed voor eigen terrein of op het circuit.
Over de prestaties moeten wij het zeker niet hebben. De Testa Rossa J is voorzien van een 4 kW sterke elektromotor. In dat opzicht heeft het motorvermogen wel meer dan 75% moeten inleveren, maar dat mag de pret niet drukken. Deze elektromotor haalt zijn kracht uit drie accu’s die voor een actieradius van 90 kilometer zorgen. De drie accu’s zijn te bereiken via de motorkap aan de voorzijde. Het opladen van de accu’s doe je overigens via de oplaadpoort waar de originele tankdop zit. Een stukje nostalgie is gelukkig wel weer teruggeplaatst.
De Testa Rossa J kent vier rijdmodi. Voor beginners is er de Novice-modus die het vermogen beperkt tot 1 kW en de snelheid beperkt tot 20 km/u; dit model biedt ook de mogelijkheid om de auto op afstand uit te schakelen met een sleutelhanger. De Comfort-modus “ontketent” alle 4 kilowatt aan vermogen, maar beperkt de snelheid tot 45 km/u, terwijl de Sport- en Race-modi snelheden van meer dan 60 km/u mogelijk maken.
Voor dit alles vraagt The Little Car Company € 93.000,- exclusief belastingen en invoerkosten. Je moet dan wel bedenken dat je een echte Ferrari in de garage hebt staan.