Genesis, het premium merk van de Hyundai Motor Group, heeft de eerste beelden vrijgegeven van de GV60. Deze geven een goede indruk van het exterieur- en interieurdesign van het tweede elektrische model van Genesis. Dit wordt overigens het eerste model van Genesis op basis van het E-GMP platform.
Volledig eigen design
Het beeldmateriaal van de Genesis GV60 laat een sportieve cross-over zien. Hij staat op het nieuwe E-GMP-platform, waar ook de Hyundai Ioniq 5 en de Kia EV6 op worden gebouwd. Maar ondanks het gemeenschappelijke platform en redelijk vergelijkbare afmetingen zijn de ontwerpers erin geslaagd een om de GV60 een volledig ander design te geven.
De Genesis GV60 krijgt vloeiende, ronde vormen. Deze worden geaccentueerd door de typische Genesis-lichtsignatuur. Het front is nagenoeg geheel gesloten en heeft alleen onderaan een luchtinlaat. Het zijaanzicht met de schuin aflopende achterruit en de oplopende schouderlijn vertoont overigens wel enige gelijkenis met de Kia EV6. Maar er zijn dus ook veel verschillen. De laadpoort bevindt zich op een andere plaats en de GV60 krijgt ‘camera buitenspiegels’.
Het interieur is duidelijk meer ‘premium’ dan de vergelijkbare modellen van Hyundai en Kia. Ook hier zien we ronde vormen en het geheel is hoogwaardig afgewerkt met fraaie materialen. Als kers op de taart is de versnellingshandel voorzien van een kristallen bol.
Nog weinig bekend over specificaties
Genesis vertelt nog niet veel over de technische specificaties. We mogen aannemen dat deze niet al te veel zullen afwijken van die van de zustermodellen. Die bieden keus tussen achter- of vierwielaandrijving en vermogens van 125 tot 430 kW. Omdat Genesis een premiummerk is, is het mogelijk dat de GV60 niet in de instapvarianten van de Hyundai en Kia verkrijgbaar zal zijn. Maar we mogen wel degelijk verwachten dat de GV60 in de meest krachtige varianten zal worden aangeboden. De variant met de 58 kWh accu komt er wellicht niet, die met de grotere accu van ongeveer 75 kWh (72,6 kWh bij Hyundai en 77,4 kWh bij Kia) zal er waarschijnlijk wel komen. Ook is nog onduidelijk of de GV60 ook wordt aangeboden met achterwielaandrijving of dat hij er alleen als vierwiel aangedreven model met twee elektromotoren komt.
Ook laden met 800 volt
Er is verder weinig twijfel over het feit dat de Genesis GV60 zal worden aangeboden met de 800-volt technologie van het E-GMP platform. Afhankelijk van het accupakket is hiermee een DC-laadvermogen tot 240 kW mogelijk. Bij de Hyundai Ioniq 5 en Kia EV6 kan de accu hierdoor in 18 minuten van 10 tot 80 procent worden opgeladen.
Lancering mogelijk in 2022
Het is nog niet bekend wanneer de GV60 zal worden gelanceerd en wat hij gaat kosten. Hier en daar wordt gesproken over 2022 maar dat is niets bevestigd. Wat wel duidelijk is dat de GV60 ook naar Europa komt. Genesis kondigde in mei aan dat er naast de G80 een tweede volledig elektrisch model op basis van een ‘echt’ elektrisch platform naar Europa zou komen.