Herken jij de Opel Rocks-E? Dat is heel goed mogelijk, want in de basis is dit eigenlijk de Citroen Ami. Deze Franse deelauto werd eerder dit jaar gelanceerd als een betaalbaar alternatief voor elektrisch rijden. Nu Opel deel uit maakt van de Stellantis groep is het geen vreemde keuze om het concept uit te breiden naar andere merken. Het ontwerp is door Opel aangepast, maar het is onmiskenbaar dezelfde basis.
Rocks-E is geen auto
Net als de Ami is de Opel Rocks-E geen auto volgens de Nederlandse wetgeving. Het is dus al voldoende om met een scooterrijbewijs in deze EV te stappen. Voor een 16-jarige helemaal zo gek nog niet.
In de basis is de Rocks-E een deelauto. Dit betekent dat de auto door de gehele stad ergens gestationeerd wordt. Door middel van een app kun je de auto gebruiken en betaal je een kleine bijdrage in het gebruik. Je kunt uiteraard de auto ook voor eigen gebruik kopen. In Frankrijk kent de Ami inmiddels verschillende constructies. Het onduidelijk of de Rocks-E hetzelfde sausje zal krijgen. In de herfst van dit jaar moet het stadsautootje in Duitsland beschikbaar zijn.
Tot in kleine details
Om even een mooi vergelijk te maken wordt de Rocks-E direct naast de Smart gezet. Hierbij is het nieuwe model van Opel ruim 9 centimeter korter. Verwacht geen topprestaties, maar dat kan haast ook niet wanneer een 16-jarige de auto al mag besturen. De EV wordt geleverd met een 5,5 kWh accu waar een 8 pk sterke elektromotor aan gekoppeld zit. De topsnelheid bedraagt 45 km/h en je hebt een actieradius van 75 kilometer. Ondanks de beperkte accu is de actieradius meer dan prima te noemen.
Eigen design
Ondanks dat Opel de basis van Fransen leent heeft men in Duitsland wel wat eigen zaken toegevoegd en/of aangepast. De kleine subtiele wijzigingen zorgen er toch voor dat je er wel een Opel in herkent. Voor het grotere onderscheid is onder meer de verlichting, de bumpers en de wielen voorzien van een ander fris design.
Ook in Nederland?
Vooralsnog zal de Rocks-E zijn debuut in Duitsland maken. Of deze stadsrakker ook in Nederland beschikbaar komt is nog onduidelijk. Met welke prijsstellingen en/of abonnementen de kleine Duitse EV op de markt komt is nog niet bekend gemaakt. Deze prijzen zullen ongetwijfeld vlak voor lancering nog gecommuniceerd worden. Wij verwachten echter geen grote prijsverschillen tussen de bestaande Ami en de nieuwe Rocks-E.