Het is geen verrassing na alle teasers die Mercedes-Benz vooraf verspreidde: de productieversie van zijn nieuwe EQE beleefde zijn debuut op de IAA Mobility in München. Met de EQE zet de Duitse fabrikant van luxe- en bedrijfsauto’s de volgende stap naar volledige elektrificatie van haar programma.
Vergeleken met de EQS zien we geen grote verandering in de kern van de designtaal. De EQE heeft volgens Mercedes-Benz een sportief, maar functioneel ontwerp. Het biedt naar eigen zeggen een “sensuele puurheid” die wordt weerspiegeld door de verminderde hoeveelheid naden waardoor een bijna naadloos ontwerp ontstaat.
Waar de EQS het nieuwe topmodel van de Duitse autofabrikant is, komt de EQE in het segment daar direct onder waar hij de concurrentie met onder meer de Tesla Model S aan moet gaan. Ook de nog te verschijnen, veelbelovende Lucid Air zal in dat segment komen.
Exterieur
De EQE is een stuk compacter dan de EQS. De wielbasis is zo’n 9 cm korter. Ook de overhangen en de voorkant zijn kort gehouden. De buitenafmetingen zijn vergelijkbaar met die van de CLS: 4946 mm lang, 1961 mm breed en 1512 mm hoog. Alleen is de EQE natuurlijk wel een sedan, met een normaal kofferdeksel. Door de forse 19- tot 21-inch wielen en de ‘gespierde’ bouw geeft de EQE een sportieve indruk.
Interieur
Ondanks de vrij compacte afmetingen heeft de EQE meer binnenruimte dan de huidige E-Klasse. Mercedes-Benz zegt dat de EQE voorin 27 mm meer schouderruimte biedt en dat de totale binnenruimte 80 mm groter is. Ook is de zitpositie hoger, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt en de bestuurder ook meer uitzicht heeft. De inhoud van de bagageruimte bedraagt 430 liter.
Actieradius
Mercedes-Benz geeft de EQE een accupakket met een inhoud van netto 90 kWh. Daarmee is een actieradius van maximaal 660 kilometer mogelijk en is de EQE ook prima geschikt voor langeafstandsritten. Het model heeft een stroomverbruik van 15,7-19,3kWh/100km. Aan de snellader kan de EQ redelijk vlot worden opgeladen dankzij de DC-laadsnelheid van 170kW. Er komt later waarschijnlijk ook een versie met een kleiner accupakket.
Twee varianten
Net als nagenoeg alle andere elektrische modellen, zal Mercedes-Benz de EQE aanvankelijk in twee varianten aanbieden. Bij de dit jaar verwachte marktintroductie zal het modellengamma van de EQE bestaan uit de EQE 350 met 215 kW alsmede een ander model dat vooralsnog niet in detail wordt gespecificeerd. Men verwacht dat er later ook een varianten met ongeveer 500 kW zal komen.
“Op het gebied van geluids- en trillingscomfort behoort de EQE tot de beste in zijn klasse”, aldus Mercedes in een verklaring, waarin de kenmerken van de EQE worden gespecificeerd. Ook krijgt de auto “talrijke intelligente functies die het dagelijks leven vergemakkelijken” “Daartoe behoort bijvoorbeeld Plug & Charge en Intelligent Park Pilot.
Vanaf 2022
Mercedes zal het model vanaf medio 2022 gespreid wereldwijd op de markt brengen. De productie van de EQE zal op twee locaties plaatsvinden: de Duitse Mercedes-fabriek in Bremen voor de wereldmarkt en de Duits-Chinese joint venture BBAC in Beijing neemt de productie voor de lokale markt voor zijn rekening.