Het is op een autobeurs altijd leuk om een nieuw merk tegen te komen. Zo staan er op de IAA Mobility 2021 in München onder meer de Chinese merken WEY en Ora, beiden van Great Wall Motors. En ze staan daar niet voor niets. Na een eerdere mislukte poging willen deze merken namelijk de Europese markt op.
Europese markt
Daarom stuurde Great Wall Motors een aantal modellen van beide merken naar München om te laten zien wat we kunnen verwachten. WEY maakt SUV’s in het premium segment, Ora is meer een cultmerk dat compacte, trendy auto’s bouwt. De directie van Great Wall, ziet de presentatie van Ora en WEY in München als de opmaat voor een grootschalige markttoetreding van zijn concern in Europa. Great Wall wil een productiefaciliteit in Europa opzetten en tegen 2025 vijf modellen op de markt hebben.
Niet onderschatten
Laten we deze merken vooral niet onderschatten want die willen hun auto’s wereldwijd gaan verkopen. Het Chinese concern is nu al in meer dan 60 landen vertegenwoordigd met verschillende merken. WEY werd in 1984 opgericht en is uitgegroeid tot de grootste SUV-fabrikant in China. Vanaf 2025 wil WEY wereldwijd maar liefst vier miljoen voertuigen verkopen. Daarvan zal 80 procent volledig elektrisch zijn. De rest zal een plug-in hybride aandrijflijn hebben, of zelfs brandstofcellen. Aantallen waar veel fabrikanten alleen maar van kunnen dromen.
Voorproefje
Op de IAA Mobility gaf Great Wall Motors (GWM) een voorproefje van de eerste twee modellen van zijn merken Ora en WEY. De Ora Cat is een compacte elektrische auto, de Wey Coffee 01 is een plug-in hybride SUV met een opvallend groot elektrisch bereik van maar liefst 150 kilometer.
Beide voertuigen zullen waarschijnlijk vanaf de eerste helft van 2022 in Europa leverbaar zijn. Er kunnen volgens Great Wall vanaf eind dit jaar voorbestellingen worden gedaan. Duitsland zal het eerste Europese land zijn waar het premium SUV-merk WEY op de markt komt. De Chinezen gaven niet aan wanneer men met het cultmerk Ora de Europese markt op gaat.
Details over prijzen, uitrustingsvarianten, verkooppartners en distributie zal men in de nabije toekomst bekendmaken. Great Wall gaf wel de nodige technische specificaties.
Ora Cat 01
Als Ora de Europese markt op gaat, dan zou de Cat 01 wel eens het eerste model kunnen zijn. Het is een 4,24 meter lange vijfdeurs hatchback met een retro-futuristische styling. Je ziet het er aan de buitenkant niet vanaf maar hij is van binnen verrassend ruim met veel beenruimte voorin en achterin. De hoofdruimte is voldoende voor Europeanen van gemiddelde lengte. De bagageruimte is eveneens behoorlijk ruim en kan worden uitgebreid door de achterbank neer te klappen. Opvallend is de prima afwerking met mooie materialen die van vakmanschap getuigt.
Uiteraard zien we in de Ora Cat 01 een digitaal dashboard, met een dubbel beeldscherm met een indrukwekkend formaat van maar liefst 20,5 inch. De Cat 01 heeft een 171 kW elektromotor met een koppel van 250 Nm die de voorwielen aandrijft. Hij sprint in ongeveer 8,5 seconden van 0 naar 100 km/u en heeft topsnelheid van 160 km/u. Dankzij een redelijk fors 63 kWh accupakket heeft de Cat 01 een keurige WLTP-actieradius van 400 kilometer. Aan de snellader kan hij worden geladen met een toch wel teleurstellende snelheid van 50 kW.
WEY Coffee 01
De WEY Coffee 01 (die in China overigens Mocca heet maar voor Europa vanwege de Opel Mokka is omgedoopt) is een heel andere auto dan de Ora Cat 01. We hebben hier te maken met het vlaggenschip van het Chinese merk. De Coffee 01 is een SUV van 4,87 meter lang, waarmee hij qua formaat vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de BMW X5 of Mercedes GLE.
Dankzij een wielbasis van 2,91 meter heeft hij een behoorlijk ruim interieur. De plug-in hybride aandrijflijn heeft een systeemvermogen van 350 kW. Dat belooft nogal wat qua prestaties. De sprint naar 100 km/u gaat dan ook in minder dan 5 seconden. De basiselektromotor heeft een vermogen van 135 kW waarmee de auto al behoorlijk vlot uit de startblokken komt. Als er meer vermogen wordt gevraagd is er een tweede elektromotor beschikbaar. Daarnaast is er ook nog een 150 kW benzinemotor. Die zul je niet zo heel vaak gebruiken. GWM rust de Coffee 01 namelijk uit met een 40 kWh accupakket. Ongehoord groot voor een PHEV maar daarmee haalt hij in elektrische modus wel een WLTP-bereik van 150 kilometer. Een opmerkelijk concept waarmee de WEY Coffee 01 misschien wel “het beste van twee werelden” biedt.
Het spreekt voor zich dat interieur van de Coffee 01 van WEY is ook in het premium segment. Naast een riant 9,2-inch display heeft de Coffee 01 ook een 7,5-inch head-up display dat augmented reality-gegevens in de voorruit projecteert. De uitrusting is bijzonder compleet. Zo compleet dat je bij andere fabrikanten ongeveer alle opties aan moet kruisen. Hij heeft een enorm scala aan rijassistenten, een multimediapakket met wifi-hotspot en OTA-updates, 360° rondom zicht dankzij vier camera’s en nog veel meer.
Foto 1: © IAA Mobility – Oliver Talagnini