Met de i Vision Circular heeft BMW tijdens de IAA in München een goede inkijk gegeven hoe zij hun auto’s in de toekomst zien. Het studiemodel is niet direct te linken aan een aankomend model, maar de visie rondom dit project geeft wel een mooie inkijk in het geheel. Vooral de manier hoe een auto duurzaam op de markt gebracht kan worden is een interessant onderwerp geworden dankzij BMW.
Circular
Zoals de naam het al een beetje doet vermoeden is deze auto volledig recyclebaar. De auto is dus ook volledig uit gerecycled materiaal opgebouwd. De visie van BMW is dat een auto 100% te recyclen is wanneer deze niet meer gebruikt wordt. Als gevolg hiervan heeft de fabrikant een heel andere benadering gevolgd bij het maken van i Vision Circular.
Wat gebeurt er met een voertuig aan het einde van zijn levensduur? Welnu, het wordt uiteindelijk gedemonteerd om er zoveel mogelijk van te recyclen, voordat alles wordt weggegooid dat geen waarde heeft. BMW besteedt daarom veel aandacht aan de demontage van het voertuig en probeert manieren te bedenken om alles opnieuw te gebruiken.
Duurzame onderdelen
Op vrijwel elk punt van de i Vision Circular is flink wat denkwerk gaan zitten. Zo kunnen de stoelen erg makkelijk gedemonteerd worden door middel van een soort kliksysteem. BMW zegt dat de carrosserie van dit voertuig is bedekt met een tweede geanodiseerd aluminium en dat de blauwe tint die je aan de achterkant kunt zien, eigenlijk niet wordt bereikt met verf, maar met warmtebehandeling van dat deel van de schaal, dat eigenlijk staal is. Door juist geen gebruik te maken van verf kan de CO2-uitstoot flink verlaagd worden. Hierdoor wordt de i Vision Circular een duurzame productieauto.
Bij de bumpers heeft men weer een andere benadering gezocht. Uiteraard zijn zowel de voor- als achterbumper gemaakt van recycled plastic. De achterzijde is voorzien van een ‘verfijnd marmer oppervlak’, terwijl de voorzijde duidelijk maakt dat het echt om plastic gaat. Dit laatste kun je onder meer opmerken door de zichtbare plasticvezels. In de voorzijde is het logo komen te vervallen om zo extra materiaalgebruik tegen te gaan. In plaats hiervan is het merklogo in de bumper gegraveerd.
De wielen op de i Vision Circular zijn ontworpen met dezelfde ideeën van hergebruik en duurzaamheid in het achterhoofd en de banden, die licht doorschijnend zijn, zijn gemaakt van 100 procent natuurlijk rubber en bevatten gerecyclede rubberdeeltjes die volgens BMW niet alleen sterker zijn, maar ook een ‘intrigerend terrazzo-effect dat doelbewust het hergebruik van materialen benadrukt’.
Interieur i Vision Circular
Als wij naar het interieur gaan vallen er enkele zaken op. Het studiemodel is bedacht voor het jaar 2040. Gek genoeg zien wij dan hier nog wel een stuur waar het juist bij andere fabrikanten vaak ontbreekt. BMW heeft hier dus duidelijk ook een andere visie op het geheel. Ondanks dat je mag aannemen dat deze i Vision Circular autonoom kan rondrijden tegen die tijd, lijkt een stuur nog steeds een vereiste.
Desondanks moet het interieur wel het hart van de auto worden. Het klassieke instrumentenpaneel wordt een gebruikersinterface van de volgende generatie. Het ontwerp is gewaagd en futuristisch, maar wederom zijn alle gebruikte materialen recyclebaar. En er wordt speciale aandacht besteed aan het stuur, dat 3D-geprint is van houtpoeder, wat een aangename textuur voor de handen van de bestuurder geeft.
Accutechniek
Speciaal voor deze versie is gekozen om het model uit te rusten met solid state-accu’s. Deze accu’s zijn niet de goedkoopste in zijn soort, maar bieden momenteel wel de meeste mogelijkheden. Zij hebben een hogere energiedichtheid, zijn opgewassen tegen hogere temperaturen en zouden een langere levensduur hebben dan conventionele lithium-ion batterijen. Dit past natuurlijk prima binnen de filosofie die BMW heeft met deze i Vision Circular.
Geen verwijzing naar een nieuw model
De i Vision Circular is totaal geen voorbode op wat wij kunnen verwachten in de aankomende periode. Het is en blijft een studiemodel met enkel een visie van BMW in 2040. Hierbij is het klimaat een belangrijke pijler in de ontwikkeling en productie van deze auto. In 2040 wil de fabrikant namelijk zijn CO2 voetafdruk met ruim 40% verminderd hebben. Of alle bovenstaande zaken daadwerkelijk de productiestadium ooit zullen bereiken is nog maar de vraag, maar de i Vision Circular geeft wel een mooie inkijk in deze ontwikkeling.