Vandaag was het weer Prinsjesdag. De dag waarom het kabinet de plannen presenteert voor het komende jaar. Veel zaken lekken ver voor deze dag uit, maar de werkelijke details ontbreken nog. Het is vandaag pijnlijk duidelijk geworden dat de (toekomstige) EV-rijder het flink voor zijn kiezen krijgt. De beloofde financiële voordelen lijken in een rap tempo te verdampen. De nieuwe plannen kunnen op behoorlijk wat weerstand rekenen van de rijders zelf als van de belangenvereniging Bovag.
BPM
Met betrekking tot de gunstige BPM-regeling voor elektrische auto’s is er tot op heden niets gewijzigd. Volledig elektrische auto’s blijven tot 2024 vrijgesteld van bpm. De auto met een verbrandingsmotor zullen echter per 2022 zwaarder belast worden.
Een reden voor deze aanpassing is volgens het kabinet duidelijk. De hedendaagse auto wordt steeds zuiniger, waardoor de BPM ook omlaag gaat. Deze bron van inkomsten is voor de overheid wel belangrijk om de uitgaven deels te kunnen financieren. Volgens de overheid wordt met deze verhoging de aanschaf van een elektrische auto extra gestimuleerd.
Subsidiepot wordt vergroot
Eerder dit jaar kon men bij de aanschaf van een nieuwe elektrische auto eenmalig gebruik maken van een aanschafsubsidie ter hoogte van € 4.000,-. In 2022 wordt deze subsidie verlaagt naar € 3.700,-, maar de subsidiepot wordt wel groter. Hierdoor is er meer kans dat je daadwerkelijk van de subsidie gebruik kunt maken.
In de komende drie jaar wil de overheid € 90 miljoen extra in deze subsidiepot steken. Van dit extra geld gaat er € 10 miljoen naar tweedehands elektrische auto’s. De rest blijft gereserveerd voor nieuwe EV’s. Voor de ondernemers is er ook goed nieuws. Voor de elektrische bestelbussen zal de subsidiepot met € 28 miljoen extra worden aangevuld.
Bijtelling naar 16%
De eerste tekenen lijken positief te zijn, maar voor de zakelijke rijder lijkt er een omslagpunt te komen. De bijtelling voor elektrische auto’s zal in 2022 worden verhoogd naar 16%. De bovengrens voor het voordeligere percentage bij € 35.000,- komt te liggen in tegenstelling tot de € 45.000,- zoals dat nu geldt. Wanneer je in 2022 boven de nieuwe bovengrens komt betaal je gewoon 22% bijtelling.
Volgens de Bovag is dit geen goed signaal vanuit de overheid. Men ziet het zelfs als op de rem trappen. De goede intenties van de overheid lijken hiermee compleet van tafel te worden geveegd. De Bovag ziet in het kader van aanmoediging van elektrisch rijden en in het belang van het behalen van de klimaatdoelen liever dat de 12 procent bijtelling blijft gelden en dat de grens naar €40.000 gaat in plaats van €35.000.
Dat de subsidiepot nu wordt vergroot is volgens de Bovag slechts een doekje voor het bloeden. Daarnaast stelt de belangenvereniging dat deze subsidiepot waarschijnlijk spoedig weer leeg is. Het is een onbegrijpelijk situatie aangezien er meer geld beschikbaar is voor deze subsidie.
“Graag herhalen we daarbij het eerdere pleidooi om de zogenoemde ‘jaarschotten’ uit de subsidieregelingen voor particuliere aanschaf van EV’s te halen en het totale budget voor nieuwe en gebruikte auto’s per direct ter beschikking te stellen. Hiermee wordt sneller meer CO2-winst behaald en onzekerheid en terughoudendheid bij kopers weggenomen. Dat er nu wat geld bijkomt voor die subsidie, doet niks af aan dit pleidooi.”
CO2-uitstoot
De vernieuwde bijtelling leidt vooral tot veel woede. De Bovag kan de nieuwe plannen niet helemaal passend krijgen in het huidige klimaatakkoord. Hierin is onder meer afgesproken dat Nederland in 2030 een reductie van 55% heeft behaalt van CO2. De elektrische auto speelt een belangrijke sleutelrol in het vervullen van deze doelstellingen. Het verhogen van de bijtelling frustreert enkel maar deze doelstellingen, aldus de belangenvereniging.
Volgens de Bovag is het gunstiger om de bijtelling voorlopig te laten staan op 12%. Op deze manier is het voor de zakelijke rijder aantrekkelijker en is er meer kans dat er elektrische auto’s de weg op komen. Daarnaast wordt het wagenpark van elektrische auto’s hierdoor een stuk groter. De tweedehands markt profiteert hier ook van, waardoor de particulier met de kleinere beurs mogelijk de overstap ook kan maken.
‘Het verhogen van de bijtelling van 8% naar 12% begin dit jaar heeft een daling van de nieuwverkopen EV tot gevolg gehad, van 20,5% in 2020 tot 18% van het totaal aantal nieuwverkopen in 2021. Verhoging van de bijtelling in 2022 zal de duurzaamheidsdoelstelling verder uit zicht doen raken.’
Citaten: Bovag.nl