Het duurde even, maar eindelijk heeft ook BMW zijn eerste elektrische vlaggenschip geïntroduceerd. De nieuwe iX is niet bedoeld als het nieuwe topmodel van BMW, maar eerder als ‘technologiedrager’. Het eerste model dat laat zien wat BMW te bieden heeft op het gebied van elektromobiliteit. BMW was met de i3 en i8 ooit een pionier op het gebied van elektrische mobiliteit. Daarna was er een adempauze totdat de Beierse autofabrikant onlangs de iX3 op de markt bracht.
Grote comeback
Met de iX wil BMW een grote comeback maken. De elektrische SUV biedt zijn berijders alles wat BMW op dit moment te bieden heeft op het gebied van e-drive technologie, assistentiesystemen, connectiviteit en multimedia. Qua prijs – die begint bij een kleine 80 mille – zal de BMW iX geen massaproduct worden maar kan wel de concurrentie aan met bijvoorbeeld Tesla, Mercedes en Audi.
Fors maar verfijnd
Het uiterlijk van de nieuwe elektrische SUV van BMW kenmerkt zich door de “monolithisch vormgegeven nieuwe interpretatie van de Sports Activity Vehicle”. De bijna vijf meter lange en bijna twee meter brede is uitwendig ongeveer net zo groot als de X5 maar heeft de wielbasis van de X7. Daarmee is hij groot, en lijkt hij ook log. Maar dat laatste valt, als we naar de eerste rij-impressies kijken, erg mee. Gelukkig koos BMW ondanks de forse afmetingen voor een redelijk slanke, bescheiden lichtsignatuur. Wie de auto van nabij bekijkt en daar de tijd voor neemt, ziet hoe verfijnde de afwerking is. De carrosserie is glad, met verzonken deurhandels en een vlak, niervormige radiatorrooster. Die grille heeft geen koelende functie meer en is dus gesloten, en herbergt de camera- en radartechnologie. Ondanks het vrij volumineuze model heeft BMW de aerodynamica uitstekend voor elkaar, met een cW-waarde van 0,25.
Vermogen van 240 tot 440 kW
Ook op het gebied van de aandrijving moest BMW grote stappen zetten om bij te blijven bij de concurrentie uit eigen land. Bij de start zal de iX in twee versies zijn. De xDrive40 heeft een systeemvermogen van 240 kW en een actieradius van 425 kilometer volgens WLTP. De xDrive 50 doet daar een schepje bovenop met een vermogen van 385 kW waarbij de 112 kWh accu een bereik van 630 kilometer maakt. Later komt er ook nog een iX M60 die meer dan 440 kW op de wielen overbrengt.
Vierwielaandrijving
Alle genoemde versies hebben twee elektromotoren, die samen alle vier de wielen aandrijven. Gezien het forse vermogen en koppel is die vierwielaandrijving ook geen overbodige luxe. De iX xDrive 50 heeft bijvoorbeeld een koppel van maar liefst 765 Newtonmeter. Daarmee accelereert de iX in 4,6 seconden naar 100 km/u om door te spurten naar de elektronisch begrensde topsnelheid van 200 km/u.
Laden tot 200 kW
Het DC-laadvermogen van de 112 kWh accu van de BMW iX xDrive 50 bedraagt 200 kW. Daarmee kan hij aan de snellader in ongeveer 35 minuten tot 80 procent worden opgeladen. Het normale AC-laden duurt dankzij de 11 kW boordlader ruim elf uur.
Curved Display
De iX fungeert op veel gebieden als blauwdruk voor alle toekomstige elektrische modellen van BMW. Dat is ook te zien aan het ontwerp van de cockpit. BMW heeft in de iX de traditionele naar de bestuurder gerichte opstelling van de instrumenten vervangen door het zogenaamde “Curved Display”. Dat vormt een volledig digitaal display-netwerk dat bestaat uit een 12,3 inch display en een Control Display met een schermdiagonaal van 14,9 inch. Die twee schermen zijn samen achter een naar de bestuurder toe gebogen glasplaat weggewerkt. Wie wil, kan ook gebruik maken van de uitgebreide persoonlijke assistent. Naast het Curved Display wordt de nieuwe look van het interieur van de BMW iX ook benadrukt door het zeshoekige stuurwiel en het optionele randloze head-up display.
Loungesfeer
De comfortabele zetels met geïntegreerde hoofdsteunen, die optioneel ook met luidsprekers kunnen worden uitgerust, dragen bij tot de feel-good factor.Het met olijfblad gelooid leder en de hoogwaardige textiel- en microvezelstoffen geven het interieur een waar loungekarakter. Het ontbreken van de middentunnel zorgt voor een ruimtelijk gevoel aan boord. Op de tweede rij hebben alle drie de personen meer dan voldoende beenruimte, daarachter bevindt zich de bagageruimte met een volume van zo’n 500 liter. Die kan door het naar voren klappen van de rugleuningen worden vergroot tot 1750 liter.
Rijgedrag
Volgens de eerste rij-impressies maakt de BMW iX indruk met zijn soepele loop en geluidscomfort. De optionele luchtvering met dubbele as is een aanrader en houdt de auto stabiel en comfortabel op koers. Op bochtige passages laat de tweeënhalve ton wegende iX zien dat hij een echte BMW is. Het laag geplaatste accupakket zorgt voor een extra laagt zwaartepunt, een evenwichtige verdeling van de asbelasting en een stabiel doch zeer wendbaar rijgedrag. Het near-actuator wielslipbegrenzingssysteem wordt door BMW voor het eerst gecombineerd met vierwielaandrijving wordt en maakt bijzonder snelle en precieze interventies mogelijk.
Rijhulpsystemen
Ook kan BMW trots melden dat de iX de meest uitgebreide reeks rijhulpsystemen heeft die ooit in een nieuw model zijn toegepast. Voor het eerst detecteert het botswaarschuwingssysteem tegenliggers bij het links afslaan en fietsers en voetgangers bij het rechts afslaan. Parkeerhulp, inclusief achteruitrijcamera en waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer achteraan, is nu ook altijd aan boord. De optionele Active Cruise Control met Stop & Go-functie biedt een nog betere afstandsinstelling. Het uitritwaarschuwingssysteem is nieuw en waarschuwt de bestuurders voor fietsers en voetgangers in de buurt van het voertuig alvorens de deuren te openen.