Ooit stonden de letters MG voor betaalbare Engelse sportauto’s. Of, zoals MG zelf altijd zei, ‘affordable sportscars’. Sinds een aantal jaren is MG geen zelfstandige Britse autofabrikant meer maar een automerk dat in China gemaakte elektrische auto’s op de Europese markt brengt. De auto’s komen uit de fabrieken van het grote staatsbedrijf SAIC, dat ook de eigenaar van MG is. Sommige zijn speciaal voor MG ontwikkeld, andere modellen zijn omgelabelde modellen van andere merken uit de stal van SAIC, zoals Roewe.
Het eerste model dat MG onder de hoede van SAIC op het Europese vasteland uitbracht, was de ZS EV. Een compacte, zeer betaalbare elektrische SUV. Een auto die zich eigenlijk nergens in onderscheidde maar dat was ook niet nodig. Door de aantrekkelijke prijsstelling was het evengoed een aantrekkelijk aanbod zodat de MG ZS EV al snel een redelijk populaire EV werd. De slogan ‘the affordable sportscar’ veranderde op die manier in ‘the affordable electric car’.
Meer elektrische modellen
Maar dat is slechts een begin. SAIC wil met MG een grotere marktpositie veroveren en behouden. Europa is voor SAIC ook zeker geen proeftuin, en communiceerde dat met ‘MG is here to stay’. Daarom kondigde SAIC een aantal nieuwe modellen zoals onder anderen een grotere, luxe SUV genaamd Marvel R alsmede een elektrische stationwagen, genaamd MG5. De MG Marvel R is deze week officieel gelanceerd en staat aan het eind van de maand in de showroom. En ook de MG5 komt er over een tijdje aan, waarschijnlijk in het eerste kwartaal van volgend jaar. De woordvoerders van MG bevestigden de komst hiervan voor het eerst officieel. Ook lieten ze doorschemeren dat de basisversie van de MG5 minder dan 30.000 euro gaat kosten. Hierdoor wordt de MG5 niet alleen de eerste in serie geproduceerde satationwagen maar ook de eerste elektrische auto van dit formaat die voor minder dan 30.000 euro te koop is.
Update voor de MG ZS EV
Hoewel menigeen verwachtte dat MG de ZS EV langzaam uit zou gaan faseren en een opvolger zou introduceren, krijgt dit model een visuele en technische update. Vooral het gewijzigde, dichtere front valt direct op. Hiermee verliest het model iets aan herkenbaarheid maar oogt ook weer moderner.
Waar de eerste generatie van de ZS EV alleen verkrijgbaar was met een 45 kWh accupakket, kunnen kopers bij de vernieuwde versie kiezen uit twee accupakketten. Standaard heeft de MG ZS EV voortaan een 50 kWh accu, en tegen meerprijs is er ook een ‘Long Range’ uitvoering met een 70 kWh accu. De WLTP-actieradius van deze modellen bedraagt respectievelijk 320 en 440 kilometer. De Long Range-versie van de ZS EV krijgt bovendien een 11 kWh 3-fasen on-board AC-lader.
Alle uitvoeringen van de ZS EV (en ook de Marvel R en MG5) worden voortaan geleverd met het nieuwe MG iSMART-connectiviteitssysteem, waar ook een app bij hoort.
Een van de voornaamste USP’s van de MG ZS EV was de scherpe prijsstelling. Die is uiteraard gebleven. De Comfort-versie kost € 30.990 euro, de Long Range-variant is verkrijgbaar vanaf € 34.990.