Op dit moment missen wij de Volkswagen ID.6 in de Nederlandse prijslijsten, maar de fabrikant overweegt om de elektrische SUV alsnog naar Europa te halen. Momenteel is het model exclusief verkrijgbaar in China en de VS. De import is een opmerkelijke zet, aangezien Volkswagen vanaf het begin heeft aangegeven dat de ID.6 niet in Europa beschikbaar zou komen.
Importeren Volkswagen ID.6
Voor de goede orde, het besluit is nog niet definitief genomen. Alle kaarten liggen in dat opzicht nog open. Volgens ingewijden is het de bedoeling dat Volkswagen ruim 15.000 exemplaren van de ID.6 jaarlijks naar Europa haalt. In zijn levenscyclus moeten er dus 80.000 exemplaren op de Europese wegen verschijnen.
Tot op heden importeert Volkswagen geen auto’s naar Europa die bijvoorbeeld in China zijn gebouwd. Hiermee zijn de Duitsers de laatste in de rij van fabrikanten die dat wel doen. Onder andere BMW en Tesla hebben het goede voorbeeld getoond dat het prima mogelijk is om dat te doen.
Model te groot?
De hoge heren bij Volkswagen zullen in de komende weken een beslissing maken wat er gebeurd met de ID.6 in Europa. Het is de grote vraag of de ID.6 niet te groot is voor Europa. Juist in de VS en China is er een schreeuwende vraag naar dergelijke grote SUV’s. De Europeanen zijn daarentegen wat meer bescheiden en nemen wij genoegen met een kleiner model.
Een ander groot nadeel zijn de kosten. De belastingen voor het importen van de ID.6 kunnen de beslissing alsnog de das om doen. Het is daarnaast goed mogelijk dat Volkswagen alsnog besluit om de grote SUV in Duitsland te produceren. In dat geval laat de fabrikant de import varen om de productie lokaal in Europa op te starten.
Wanneer de ID.6 alsnog naar Europa gehaald wordt is er een gedegen kans dat de Q5 e-Tron ook in ons land beschikbaar komt. Dit model van Audi heeft ongeveer dezelfde afmetingen en deelt hetzelfde platform. Deze vorderingen zullen wij uiteraard op de voet volgen.