Mercedes-Benz heeft zijn handen vol aan de EQC. Wederom heeft de fabrikant een terugroepactie op poten gezet voor de EQC. Ditmaal treft het ruim 19.000 modellen die in de periode van 11 december 2019 en 18 mei 2020 zijn geproduceerd. Het probleem doet zich voor bij de kabelboom voor de stuurbekrachtiging. In de fabriek is er mogelijk iets mis gegaan, waardoor er verregaande problemen kunnen ontstaan.
Problemen teisteren EV’s
Mercedes is zeker niet de eerste fabrikant die een terugroepactie op een EV afkondigt. De techniek is allemaal nog erg nieuw en staat nog eigenlijk in zijn kinderschoenen. Dit is direct te merken in het aantal terugroepacties die verschillende fabrikanten in de afgelopen periode hebben opgezet.
Een tijd geleden werd de Ford Mustang Mach-E nog geteisterd met problemen. Er was een kans dat de voorruit of panoramische glazen dakpanelen niet goed zijn bevestigd waren. Daarnaast werd dit specifieke model tijdelijk in de productie stilgelegd vanwege problemen met het accupakket. Alles valt op te lossen, maar voor een relatief nieuw model is dit toch reputatieschade.
Bij Tesla gaat het eveneens minder goed. Gek genoeg had Tesla nagenoeg dezelfde problemen die Ford later zou hebben met hun voorruit. Daarnaast werden er in het begin nog wel eens EV’s naar de garage gehaald om aanpassingen te doen in en om het accupakket. Dit laatste hebben wij recentelijk ook opgemerkt bij de Opel Ampera-e en de Chevrolet Bolt.
De problemen bij de EQC zijn dus zeker niet uniek. Sterker nog, elk afzonderlijk model lijkt inmiddels wel meerdere kuren te kennen. De sterke groei in het aantal EV’s en ook het aantal fabrikanten doet ons vermoeden dat dit slechts het puntje van de ijsberg is.
Terugroepactie EQC
De recente terugroepactie van Mercedes merkt op dat de stuurbekrachtiging van de EQC plotseling zou kunnen uitvallen. Blijkbaar hebben sommige exemplaren van de EQC tijdens de fabricage schade aan de elektrische stuurkabelboom gehad, waardoor er water naar binnen zou kunnen komen. In een reactie naar het Briste Autocar meldt Mercedes het volgende hierover:
“Mercedes-Benz AG heeft vastgesteld dat bij bepaalde EQC-voertuigen (293-platform) de kabelboom van de elektrische besturing mogelijk is beschadigd tijdens het montageproces.”
“In dit geval kan er water in de kabelboom binnendringen via een beschadigde isolatie en na verloop van tijd in de stuurregeleenheid terechtkomen. Als gevolg hiervan kan de stuurhulp spontaan uitvallen, ook tijdens het rijden. In dit geval zou de bestuurder op de hoogte worden gesteld door een rood waarschuwingsbericht in het instrumentenpaneel.”
Exacte aantallen noemt Mercedes-Benz verder niet, maar na wat speurwerk lijkt het te gaan om ongeveer 19.000 exemplaren. Mercedes voegde er wel aan toe dat het om zo’n 3.073 in Duitsland verkochte EQC’s ging.
De EQC kent een moeilijke start van zijn carriere. Inmiddels is deze terugroepactie de vijfde op zijn lijstje. Zo werd eerder duidelijk dat de connectoren voor de zij-airbags mogelijk niet goed vastzaten. Dit kan weer leiden tot een vertraagde werking in het beveiligingssysteem.
Het is goed om op te merken dat deze zaken vooralsnog weinig te maken hebben met de elektrische aandrijving of techniek. Het zijn vooral zaken die (vooral) Mercedes makkelijk kan voorkomen tijdens de productie. Zaken zoals een kabelboom of een connector behoren tot de dagelijkse standaarden bij elk ander type voertuig.