Het is de bedoeling dat de Ocean, de elektrische SUV van ontwerper Henrik Fisker, eind volgend jaar in productie gaat. Precies een jaar voor de start van de productie onthulde Fisker de LA Auto Show de productieversie van de nieuwe Ocean.
Toch een beetje Europees
De productie van de Fisker Ocean wordt zoals bekend uitbesteed bij Magna-Steyr in het Oostenrijkse Graz. Hoewel het bedrijf Amerikaans is, mag je de Ocean – Henrik Fisker is een Deen – toch ook wel een beetje Europees noemen. Dat geldt ook voor het uiterlijk. Want dat design zal ook in Europa absoluut in de smaak vallen. Start-up Fisker Inc. ziet, getuige de missie van het bedrijf, dan een grote toekomst voor de Ocean weggelegd: “Onze missie is om de meest innovatieve en duurzame voertuigen ter wereld te bouwen die ook nog eens betaalbaar zijn. Dat begint met de Fisker Ocean, want we willen een schone toekomst voor iedereen”.
Veganistisch interieur
Het interieur van de Ocean biedt plaats aan vijf passagiers. Het is volgens Fisker volledig gemaakt van veganistische en gerecyclede materialen. Centraal op het dashboard zien we een groot 17,1-inch display dat tijdens het rijden in portrait-modus staat maar tijdens stilstand naar landscape-modus kan worden gedraaid. Uiteraard belooft Fisker een geavanceerde connectiviteitstechnologie met “over-the-air” updates van de software.
Prijzen mogelijk vanaf 40 mille
De prijzen die men bij de onthulling in Los Angeles bekend maakte zijn bedoeld voor de Amerikaanse markt. Maar de prijzen in Europa zullen daar uiteraard niet al te veel van af wijken. Daarom kunnen we ervan uitgaan dat het basismodel, de Fisker Ocean Sport, ook hier voor ongeveer 33.000 euro (vóór belastingen!) verkrijgbaar zal zijn. Dit model heeft overigens voorwielaandrijving. Wie de Ocean SUV met vierwielaandrijving wil, komt uit bij de ruim 44.000 euro kostende Ultra terwijl het eveneens vierwielaangedreven topmodel Ocean Extreme ruim 60 mille gaat kosten. Nogmaals: dit zijn prijzen zonder belasting. Als we er 21% BTW bij optellen dan komen we uit op prijzen tussen de 40 en 74 mille.
Ocean One
De eerste serie voertuigen die men zal produceren betreft overigens de One-uitvoering. Men zal 5.000 eenheden van deze extra complete, op de Extreme gebaseerde versie bouwen, die voor belastingen ook ruim 60 mille zal kosten.
Aantrekkelijk abonnementsmodel
Wie de Ocean niet wil kopen, kan hem ook via een abonnementsmodel afnemen. De prijzen die men daarvoor noemt klinken bijzonder aantrekkelijk, namelijk vanaf ongeveer 335 euro per maand. Ook daar zal nog belasting bijkomen en het tarief zal waarschijnlijk nog flink omhoogschieten als je iets meer kilometers maakt. Maar zoals het er nu naar uitziet, is dit een bijzonder aantrekkelijk alternatief. De opstartkosten, bijna 3 mille, zijn overigens weer iets minder aantrekkelijk.
Vermogen
De Ocean Sport krijgt een vermogen van 200 kW. Daarmee sprint hij naar verwachting in 6,9 seconden van 0 naar 100 km/u. De 400 kW van de Ocean Ultra zorgt voor een aanzienlijk snellere acceleratie, hierbij wordt de 100 km/u na 3,9 seconden bereikt. De Ocean Extreme en Ocean One beschikken over 405 kW, daarmee kunnen ze in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten. De Ocean Extreme en Ocean One zullen ook over een off-road rijmodus beschikken.
Actieradius
De exacte actieradius is nog niet bekend. Voorlopig schat Fisker dat de actieradius van de Ocean Sport met voorwielaandrijving ruim 400 kilometer zal bedragen. Uitgaande van de doorgaans heel realistische Amerikaanse EPA-norm. De actieradius van de Ocean Ultra en Extreme schat men op ongeveer 550 kilometer.
De Ocean Sport krijgt LFP-accu’s. Men gebruikt voor het instapmodel dus een goedkopere accuchemie. De Ultra en Extreme krijgen namelijk wel NMC-accu’s met een hogere energiedichtheid. In beide gevallen zijn de accu’s overigens afkomstig van CATL.
Solarsky-dak
Wie goed heeft opgelet, heeft op de foto’s van de Fisker Ocean misschien wel eens de zonnecellen in het dak gezien. Dit SolarSky-dak kan volgens Fisker op de Ocean Extreme en Ocean One onder ideale omstandigheden voor een extra actieradius van ruim 3200 km per jaar zorgen, en onder een zonnige hemel zoals in Californië voor zo’n 2400 kilometer per jaar.
V2G
Als een van de eerste elektrische voertuigen beschikt de Fisker Ocean over technologieën waarmee hij niet alleen andere elektrische voertuigen kan opladen maar ook stroom aan het net kan (terug)leveren en als reserve-energiebron voor woningen kan dienen.