Porsche onthulde vorige week een nieuwe versie én carrosserievariant van de succesvolle elektrische Taycan. We hebben het hier over de nieuwe Porsche Taycan GTS, die ook in een Sport Turismo-variant verkrijgbaar zal zijn. Porsche gebruikt voor die Taycan Sport Turismo dezelfde carrosserie als de Taycan Cross Turismo. De Taycan Sport Turismo heeft dan ook dezelfde gebruiksmogelijkheden als de Cross Turismo, maar dan zonder de ‘off-road’ mogelijkheden.
Puur voor op de weg
Door het ontbreken van die ‘off-road’ elementen die de Cross Turismo kenmerken, heeft de Sport Turismo een geheel eigen karakter gekregen. Dat is te zien aan de modelspecifieke exterieurstyling en interieurkenmerken. Zo is de bodemvrijheid van de Sport Turismo zo’n twee centimeter minder dan die van de Cross Turismo en zijn onder anderen de zwarte bekledingen van de wielkasten achterwege gebleven. In plaats daarvan zien we weer andere zwarte exterieurdetails, zoals de raamlijsten, spoilerlip en de steunen van de buitenspiegels. In het interieur zien we zwarte Race-Tex (een soort alcantara) bekleding. Ook is de wielophanging van de Sport Turismo echt voor normale wegomstandigheden bedoeld. Die is dan ook nagenoeg gelijk aan die van de normale Taycan sportsedan.
Nieuwe GTS-uitvoering
Tegelijk met de nieuwe Sport Turismo markeert ook de lancering van de Taycan GTS-uitvoering. De Porsche Taycan GTS is verkrijgbaar als Sport Turismo of als de normale sedan. De aandrijflijn komt overeen met die van de Taycan Turbo. Hij is echter wel anders afgesteld. Het maximum koppel van 850 Nm is hetzelfde als de Turbo. Het vermogen van 440 kW (in boost-modus) is echter 60 kW lager dan de Taycan Turbo maar ook weer wat hoger dan dat van de 4S. Ondanks dat lagere vermogen kan de Taycan GTS volgens Porsche in 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren.
Ook krijgen de Taycan GTS-modellen dezelfde luchtvering en adaptieve dempers van de Taycan Turbo, al zijn deze wel iets anders afgesteld. Bij de Porsche Sport Turismo ligt de nadruk dus echt op het rijden op de weg.
Actieradius Taycan GTS is ruim 500 kilometer
Beide Taycan GTS-modellen hebben een 93,4 kWh accupakket. Daarmee haalt de Taycan GTS sedan een actieradius van 439 tot 504 km (volgens WLTP). Hiermee overschrijdt de elektrische Taycan voor het eerst de magische grens van 500 kilometer. Uiteraard heeft ook de Porsche Taycan GTS (Sport Turismo) het bekende 800 volt-systeem waarmee een hoge DC-laadsnelheid tot maar liefst 270 kW mogelijk is. Daarmee kan de accu van de Taycan GTS in minder dan 25 minuten worden opgeladen va 5 tot 80%.
Nieuw Sunshine Control panoramadak
Met de Taycan GTS introduceert Porsche ook een nieuwe optie voor de Taycan, die alleen op de GTS en Turbo verkrijgbaar is. Het betreft een nieuw panoramadak met Sunshine Control. Dat kan de gebruiker door middel van een elektrisch regelbare folie van vloeibare kristallen veranderen van helder naar mat. Het dak is verdeeld in negen segmenten. Ieder segment kan met een eenvoudige druk op de knop afzonderlijk worden ingesteld.