Een zeer korte teaser voor de nieuwe Lexus RZ biedt een glimp van de aanstaande, elektrische cross-over van het premiummerk. We kunnen net genoeg zien om een gestroomlijnd, op een coupé geïnspireerd silhouet te herkennen. Het wordt de eerste in de basis als elektrisch model ontwikkelde auto van het merk ooit.
Teaservideo
De teaservideo laat zien dat de RZ de bekende spindelgrille van Lexus en L-vormige looplichten heeft. Er zijn grote inlaten in de onderste hoeken van de voorbumper. De teaservideo lijkt een oplaadpoort te tonen tussen het voorspatbord en het bestuurdersportier. Aan de achterkant strekken de achterlichten zich uit over de gehele breedte en is er een platte spoiler op het dak. De eerste strepen zijn dus definitief gezet, maar het lijkt er sterk op dat de Lexus RZ verder in zijn ontwikkeling staat.
Lexus RZ in het kort
De RZ is een volledig elektrisch voertuig, blijkt uit de videobeschrijving van het YouTube-kanaal van Lexus Europe . Het model rijdt op het e-TNGA-platform, net als de Toyota bZ4X . “Het is ontworpen om een ongelooflijke rijervaring te bieden die een nieuwe standaard zal definiëren voor BEV-rijden, waarbij comfort op Lexus-niveau wordt gecombineerd met superieure dynamische prestaties”, beweert het bedrijf.
Gezien het gedeelde platform kunnen de bZ4X en RZ mogelijk enkele aandrijflijnkeuzes delen. De topversie van het Toyota-model heeft in totaal 215 pk (160 kW) uit een elektromotor die elke as aandrijft. Het maakt gebruik van een accupakket van 72,8 kilowattuur. Hoewel Toyota geen geschatte actieradius biedt, kan de vierwielaangedreven Subaru Solterra ongeveer 350 kilometer rijden op een lading van de 71,4 kWh-batterij. Het is de vraag of de Lexus RZ deze cijfers ook zal evenaren.
Geen rebranding
Wij moeten, volgens Lexus, vooral benadrukken dat deze RZ geen rebranding is van een bestaand model. De bestaande bZ4X wordt dan wellicht wel gebruikt voor het onderstel, maar hier houdt de gelijkenis ook wel op. In tegenstelling tot de bZ4X lijkt de Lexus RZ een vouw te hebben die van de voorspatborden naar de achterdeuren loopt. De vorm van de achterstijl is ook steiler. Ondanks deze wijzigingen lijken beide modellen vooralsnog wel op elkaar. Lexus heeft het model vooral naar zijn eigen hand gezet zodat het gezicht niet verloren gaat.
Aan de binnenzijde zullen wij echter wel ontdekken dat de RZ van een ander kaliber is. Hierover wordt nog geen informatie gedeeld. Wellicht hebben de Japanners onderhuids nog wat in petto voor ons. Hier hebben wij dan ook hoge verwachtingen van, aangezien Lexus claimt dat het zeker niet om rebranding gaat.