Veiligheid staat bij veel fabrikanten hoog in het vaandel. Veel autofabrikanten delen graag hun behaalde vijf sterren van de Euro NCAP crashtest op verschillende media. Helaas kan dit nu niet gezegd worden bij de Renault Zoe en Dacia Spring. Beide modellen halen respectievelijk nul en een enkele ster. Deze score springt er, in negatieve zin, natuurlijk wel uit.
Lage waardering schaars
In Europa zijn wij dergelijk lage scores niet meer gewend. In werelddelen zoals Azie en Zuid-Amerika kun je deze scores wel weer terugvinden. Zo ging kort geleden Fiat nog flink onderuit bij een crashtest in Zuid-Amerika. Opmerkelijk genoeg wist de Renault Kwid recentelijk ook geen hoge ogen te scoren. Bij een crashtest van dit model kwam de Fransoos niet verder dan een schamele twee sterren.
In Europa kennen wij dergelijke waardes niet en kunnen wij veelal rekenen op vier of vijf sterren. Dit komt mede door de Europese wetgeving die strenge eisen stelt aan de veiligheid in een auto. Het is daarom nu zo opmerkelijk dat juist Renault, en diens dochteronderneming Dacia, nu juist met zulke slechte scores naar huis worden gestuurd.
Dacia Spring
De Dacia Spring komt er met een enkele ster nog het beste van af. Desondanks was het oordeel van Euro NCAP hard volgens eigen zeggen zelfs problematisch. Volgens het bedrijf bestaat er een verhoogd risico op levensgevaarlijke verwondingen voor de borst van de bestuurder en het hoofd van de achterpassagiers bij een frontale botsing. Wanneer de Dacia Spring aan de zijkant wordt geraakt is de bescherming niet adequaat. Als kers op de slagroomtaart presteren de veiligheidssystemen ondermaats.
Renault Zoe
In 2019 kreeg de huidige Renault Zoe een ingrijpende facelift. Dit was voor de Euro NCAP de reden om het vernieuwde model eens kennis te laten maken met de muren van het testorgaan. Het voorgaande model kreeg destijds nog vijf sterren en er was dus geen twijfel dat het vernieuwde model deze ook weer zou krijgen.
De verbazing was bij iedereen groot toen het rapport uit de printer rolde. Hierbij merkte Euro NCAP op dat Renault heeft bezuinigd op de veiligheid. Zo beschermt de zijairbag enkel nog maar de borstkas en is de zijairbag voor het hoofd verdwenen. Over het geheel genomen biedt de Renault Zoe onvoldoende bescherming voor bestuurder, passagiers en voetgangers. Daarnaast stelt de Euro NCAP dat de toegepaste veiligheidssystemen ondermaats zijn in vergelijking met de huidige maatstaven.
Verbazing is groot
Bij Euro NCAP moeten ze zelf ook nog even bij komen van dit vernietigende rapport. Waar Renault juist vroeger erg sterk was in de veiligheid, lijkt men dit spontaan te zijn vergeten. Sterker nog, het was de Renault Laguna die destijds als eerste auto de felbegeerde vijf sterren wist te ontvangen. De focus naar elektrisch rijden lijkt nu meer aandacht te krijgen en veiligheid komt onder aan de prioriteitenlijst.
Euro NCAP stelt dat een elektrische auto, ook een compact model, wel degelijk veilig kan zijn. Recentelijk werd de elektrische Fiat 500 en de (grotere) MG Marvel R nog tegen de muur verpletterd. Deze modellen kregen vier sterren mee. Andere elektrische modellen konden zelfs rekenen op vijf sterren, zoals de BMW iX en de Mercedes-Benz EQS.
Reactie Renault
Naar aanleiding van dit vernietigende rapport heeft Renault zelf inhoudelijk op deze bevindingen gereageerd. De fabrikant benadrukt dat de Renault Zoe in 2013 nog vijf sterren kreeg van het instituut. Sinds dat jaar zijn de testmethoden bij Euro NCAP gewijzigd op een vijftal punten. Renault stelt dat dezelfde auto in de nieuwe testomgeving dus kan falen zonder dat het model een gevaar op de weg is. De normen evolueren voortdurend en worden steeds strenger, zowel op het gebied van veiligheid als verbruik.
Daarnaast merkt Renault op dat in 2017 de Renault Zoe aanvullende veiligheidssystemen aan boord heeft gekregen. Hierbij moet je denken aan een automatisch noodremsysteem met voetgangerdetectie en rijstrookwaarschuwing met behulp van een radar en camera. Dit pleit de Fransozen nog niet vrij van deze uitermate lage scoren. De Fiat 500e is immers een vergelijkbaar model met een vergelijkbare uitrusting. Dit model mag gelukkig wel met vier sterren naar huis.
Het mag duidelijk zijn dat de felbegeerde sterren in de nieuwe druk van de folders zullen verdwijnen. Tot die tijd moeten wij maar vertrouwen op het woord van Renault dat de Zoe echt veilig is.