De angst voor een lege accu is nog steeds de belangrijkste reden waarom veel mensen op hun hoede zijn voor het kopen van elektrische auto’s, maar wat als er een accupakket zou zijn die 1210 km bereik kan bieden aan een EV ter grootte van een Tesla Model S? De in Michigan gevestigde batterij-startup ONE (Our Next Energy) heeft zijn 207,3 kWh-pakket in een bestaande Model S gestopt en komt met indrukwekkende cijfers terug.
Proof-of-concept
Alvorens de accu daadwerkelijk toegepast wordt heeft men eerst zelf uitvoerig getest. Men noemt dit ook wel proof-of-concept. Het komt er op neer dat datgene wat op papier is bedacht ook in werkelijkheid werkt. De start-up heeft het voor elkaar gekregen om met een enkele lading 1210 kilometer af te leggen met de Tesla Model S.
Het bedrijf voltooide half december een test op de weg in Michigan met een gemiddelde snelheid van 88 km/u. De testauto bereikte 1210 kilometer op een volle batterijlading en de resultaten werden gevalideerd door een derde partij met behulp van een voertuigdynamometer. Ditzelfde werd nog eens herhaald op de rollenbank. Toen wist de testauto zelfs 1419 kilometer ver te komen.
Angst voor de lege accu
Het bedrijf zegt dat zelfs de EV’s met de hoogste actieradius die tegenwoordig worden verkocht, niet de overtollige energie hebben die nodig is. Den hierbij aan zaken zoals rijden op hoge snelheid, extreem weer, bergachtig terrein of het trekken van aanhangwagens. Deze factoren kunnen leiden tot een verlies van meer dan 35% van het bereik, waardoor rijden minder plezierig wordt dan het zou moeten zijn. Ijaz, CEO van ONE, beweert dat de nieuwe batterij de oplossing voor dit probleem heeft.
De ONE Gemini-batterij is bedoeld om het bereik te elimineren als een barrière voor de acceptatie van elektrische voertuigen door de beschikbare energie aan boord in dezelfde pakketruimte te verdubbelen. We willen de adoptie van EV’s versnellen door een einde te maken aan de angst voor het bereik, die de meeste consumenten vandaag de dag weerhoudt. We zijn nu gericht op het ontwikkelen van deze proof-of-concept batterij in een nieuw product genaamd Gemini, dat lange afstanden op een één keer opladen en tegelijkertijd de kosten en veiligheid verbeteren door gebruik te maken van duurzame materialen.
Prototype accu
Interessant is dat ONE zijn enkele pakket van 207,3 kWh achteraf in dezelfde ruimte heeft ingebouwd als de 103,9 kWh-batterij van de Tesla Model S Long Range Plus. Dit betekent dat hij veel energierijker is, terwijl het verbruik per kWh ongeveer hetzelfde is als dat van de originele batterij.
Het prototype accupakket dat bij de demonstratie werd gebruikt, bevatte verschillende cellen, waaronder energierijke kobalt-nikkelcellen, vertelde de CEO aan Car and Driver. De cellen die bedoeld zijn voor de productiebatterij zijn echter nog in ontwikkeling.
De ontwikkeling is nu in volle gang voor dit accupakket. Het bedrijf wil hun accupakket echter in 2023 daadwerkelijk in productie nemen. Het is echter de vraag welke autofabrikant in de wachtrij zal staan voor dit vernieuwende accupakket.